Gry inspirowane serialem Twin Peaks

Choć od premiery Twin Peaks minęło już 35 lat, wpływ serialu na popkulturę jest wciąż odczuwalny. Oprócz licznych seriali i filmów usiłujących uchwycić niezwykły klimat pojawiły się także gry komputerowe ewidentnie inspirowane twórczością Davida Lyncha. W poniższym artykule omawiamy najciekawsze z gier inspirowanych serialem Twin Peaks.

Darkseed 2

Darkseed 2 to kontynuacja komputerowego horroru inspirowanego twórczością H. R. Gigera. Fabuła pierwszej części opowiada o pisarzu Mike’u Dawsonie, który kupuje dom w malowniczym miasteczku – a w posiadłości odkrywa przejście do lustrzanego świata, którego mieszkańcy planują podbój Ziemi. W drugiej części Mike, próbując otrząsnąć się po dramatycznych wydarzeniach, przeprowadza się do rodzinnej miejscowości, aby rozpocząć nowe życie. Niestety, miasteczkiem wstrząsa morderstwo jego dziewczyny, Rity, a Mike staje się głównym podejrzanym.

Darkseed 2 gra

Scenarzysta gry otwarcie przyznawał się do inspiracji Twin Peaks: idylliczne amerykańskie miasteczko, motyw morderstwa pięknej kobiety i surrealistyczne wizje to elementy przeniesione wprost z serialu.

Harvester

Przygodówka point-and-click osadzona w małym amerykańskim miasteczku. Główny bohater, Steve, budzi się w obcym domu, nie pamięta, jak się tam znalazł, a ludzie podający się za jego rodzinę i narzeczoną wydają mu się zupełnie obcy. Szukając odpowiedzi, Steve powoli odkrywa mroczne sekrety mieszkańców Harvest.

Rzeczywistość miesza się tu z groteską i absurdem; Harvester jest jak Twin Peaks doprawione Blue Velvet i odrobiną slashera. Podobnie jak w serialu większość mieszkańców Harvest jest dziwakami, jednak z czasem okazują się nie ekscentrykami a kompletnymi wykolejeńcami.

Thimbleweed Park

Thimbleweed Park to przygodowa gra point-and-click stworzona przez Rona Gilberta i Gary’ego Winnicka, twórców Maniac Mansion i serii Monkey Island. Akcja gry toczy się w tytułowym miasteczku Thimbleweed Park. Gdy w rzece zostaje znalezione ciało nieznanej osoby, do miasteczka przybywa dwójka agentów FBI, aby przeprowadzić śledztwo. Nie będzie ono jednak proste, gdyż miasteczko jest pełne dziwaków, tajemnic, a sprawa może łączyć się z dawnym zabójstwem sprzed lat.

Nawiązania do Twin Peaks widać na każdym kroku: dziwaczne miasteczko, jadalnia serwująca kawę z plackiem wiśniowym, śledztwo w sprawie zabójstwa oraz cała galeria osobliwości. Warto też dodać, że oprócz Twin Peaks, gra nawiązuje również do innego kultowego serialu z lat 90. – Z Archiwum X.

Virginia

Virginia to narracyjna gra przygodowa, wydana w 2016 roku. Gra wyróżnia się minimalistyczną mechaniką, unikalnym stylem wizualnym oraz nietypowym sposobem narracji – opowieść jest przedstawiana bez dialogów (ani napisów), co zmusza graczy do własnej interpretacji oglądanych wydarzeń. Akcja gry toczy się w 1992 roku w małym, fikcyjnym miasteczku Kingdom w stanie Wirginia. Gracz wciela się w młodą agentkę FBI, która wraz ze swoją partnerką, prowadzi śledztwo w sprawie zaginięcia 17-letniego chłopca.

Gra zawiera wiele surrealistycznych scen i niejednoznacznych symboli, co dodaje fabule głębi i pozwala na różnorodne interpretacje. Trochę jakbyśmy oglądali jeden ze snów agenta Coopera. Nawet muzyka do złudzenia przypomina dzieło Angelo Badalamentiego. Oprócz Twin Peaks Virginia czerpie inspiracje z serialu Z Archiwum X i thrillera Milczenie owiec.

  Those who remain - recenzja

Alan Wake

Akcja gry dzieje się w fikcyjnym miasteczku Bright Falls, do złudzenia przypominającym Twin Peaks. Oba są małymi, odizolowanymi miejscowościami, w których występują zjawiska paranormalne, a mieszkańcy często są dziwaczni lub ekscentryczni. Podobieństwa można dostrzec nawet w wystroju jadalni, włącznie z ubraniami kelnerek, czy wyglądzie starszej pani, w opiekuńczy sposób trzymającej dziwny obiekt. Alan Wake doczekał się także dobrze ocenianego sequela, który również czerpie pełnymi garściami z serialu.

Deadly Premonition

W przeciwieństwie do innych gier na tej liście Deadly Premonition nie jest jedynie grą inspirowaną serialem Twin Peaks, a niemal jego bezpośrednią adaptacją. Do tego stopnia, że po pierwszych pokazach, twórcy musieli podmienić niektóre zasoby, gdyż niektórzy uznali, że gra jest bezczelną kopią serialu. Głównym bohaterem jest elegancko ubrany agent FBI, ze skłonnością do prawienia przydługich monologów i zamiłowaniu do dobrej kawy. Dręczą go dziwaczne koszmary i oniryczne wizje. Agent przybywa do miasteczka Greenvale, aby rozwiązać sprawę zabójstwa pięknej kobiety. Na miejscu spotyka płaczliwego policjanta i kobietę noszącą wszędzie ze sobą kociołek. Brzmi znajomo? Niektóre elementy są po prostu żywcem przeniesione z serialu i aż dziwne, że autorzy Twin Peaks nigdy nie wytoczyli procesu.

Deadly premonition kawa
Agent Francis York Morgan uwielbia dobrą kawę

Podobnie jak Twin Peaks, gra miesza ze sobą różne nie do końca pasujące do siebie konwencje: survival-horror, kryminał, sandbox, grę akcji, przygodówkę, elementy sima i liczne mini gierki. Efektem takiego patchworkowego podejścia jest wpis w Księdze rekordów Guinnessa jako najbardziej polaryzującej gry w historii.

Mizzurna Falls

Wydana w 1998 roku na PlayStation przygodówka akcji z otwartym światem i upływem czasu w czasie rzeczywistym. Akcja dzieje się w zasypanej śniegiem miejscowości Mizzurna Falls w Kolorado. Licealista Matthew zostaje wplątany w śledztwo w sprawie zaginionej dziewczyny, gdyż był ostatnią osobą, która ją widziała.

Mizzurna Falls gra

Las, górska sceneria, małomiasteczkowe intrygi i galeria osobliwych mieszkańców natychmiast przywodzą na myśl Twin Peaks. Gra ukazała się tylko w Japonii, jednak dzięki społeczności fanów, można w nią zagrać także w języku angielskim.

Life Is Strange

Epizodyczna przygodówka autorstwa Dontnod z 2015 roku, zabiera nas do nadmorskiej Arcadia Bay w Oregonie. Max, studentka fotografii, odkrywa zdolność cofania czasu i rozpoczyna śledztwo w sprawie zaginięcia szkolnej koleżanki.

Zarówno Twin Peaks jak i Life Is Strange rozgrywają się w pozornie sennych miasteczkach Północno-Zachodniego Wybrzeża, pełnych ekscentrycznych mieszkańców, lokalnego folkloru i mrocznych sekretów ukrytych pod powierzchnią codzienności. W obu historiach katalizatorem fabuły jest zaginięcie/śmierć charyzmatycznej uczennicy (Laura Palmer / Rachel Amber), które stopniowo odsłania skorumpowane relacje oraz surrealne, momentami nadnaturalne motywy – wizje, sny i symbole  – budujące narastającą atmosferę tajemnicy i niepokoju. Na dodatek twórcy dodali całe mnóstwo easter eggów i nawiązań do kultowego serialu — od nazwisk i wyglądu niektórych postaci, aż po elementy fabuły, zapożyczone z dzieła Lyncha.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *