Metal Gear 2: Solid Snake – ciekawostki z gry

Hideo Kojima nie planował kontynuacji swojego debiutu, gdyż gra miała być zamkniętą historią. Po jej ukończeniu twórca przysiadł do tworzenia zupełnie innego tytułu i nic nie wskazywało na to, że Solid Snake kiedykolwiek jeszcze pojawi się na ekranach monitorów. Sytuację zmieniło przypadkowe spotkanie w pociągu…

Oto ciekawostki z gry Metal Gear 2: Solid Snake.

Geneza

Gra Metal Gear odniosła spory sukces w Japonii. Konami wydało także konwersję na rynek zachodni, jednak ta nie sprzedała się zbyt dobrze. Konami wciąż wierzyło, że na grze da się zarobić, jeśli tylko trafi na popularną platformę. W ten sposób zapadła decyzja o konwersji Metal Gear na konsolę NES. Hideo Kojima nie miał z tym portem nic wspólnego, gdyż pracował nad cyberpunkową grą Snatcher. Port na konsolę NES odniósł bardzo duży sukces. Na tyle duży, że Konami postanowiło wydać jego sequel. Gra zatytułowana Snake’s Revenge ukazała się w 1990 roku. O nowej grze z serii Metal Gear projektant dowiedział się od kolegi spotkanego w pociągu. Wieści o tworzeniu sequela za jego plecami poirytowały Kojimę na tyle, że zanim pociąg dojechał na stację miał on już w głowie plan na prawdziwą kontynuację swojego pierwszego tytułu.

Crossfire

Fabuła gry jest luźno oparta o książkę „Crossfire” autorstwa J.C. Pollarda. Jej fabuła opowiada o pracującym dla CIA szpiegu, który wchodzi w posiadanie dokumentów mogących zmienić równowagę sił militarnych na świecie. Gdy szpieg umiera na zawał serca, specjalny oddział CIA dostaje zadanie odzyskania należącej do niego walizki. Kojima pożyczył sobie z książki niektóre nazwiska i wątki.

Crossfire Pollock książka

Podobieństwa do prawdziwych postaci

Na okładce pierwszej części Metal Gear widnieje wizerunek Kyle’a Reesa z filmu Terminator. Konami nie miało pozwolenia na uzycie wizerunku, a sam Kojima zarzekał się, że nie miał nic wspólnego z okładką. Ciężko w to uwierzyć biorąc pod uwagę, że prawie wszystkie postacie z drugiej części są wzorowane na wyglądzie znanych aktorów.

Solid Snake to Mel Gibson z filmu Zabójcza broń.

Solid Snake to Mel Gibson

W intrze początkowym Snake też miał pewne cechy Mela. Dopiero w reedycjach zmieniono wygląd postaci na bardziej kanoniczny. Po lewej wersja z PlayStation 2, po prawej z MSX.

Snake msx vs snake PS2
Niepopularna opinia – oryginalne twarze wyglądają lepiej. Widać prawdziwy pixel art

Roy Campbell to Richard Crenna, czyli pamiętny pułkownik Trautman z serii Rambo

Roy Campbell to Richard Crenna

Holly White, przypomina Sarah Connor z pierwszej części Terminatora.

Holly White to Sarah Connor

Dr. Madnar to sam Albert Einstein. Tutaj chyba nie ma żadnych wątpliwości.

Dr. Madnar to Albert Einstein

Big Boss wygląda jak Sean Connery z dodaną opaską na oku.

Big Boss to Sean Connery

Frank Jaeger to Tom Berenger grający sierżanta Barnesa w filmie Pluton.

Frank Jaeger to Tom Berenger

Yozev Norden wygląda jak Bob Hoskins.Yozev Norden to Bob Hoskins

George Kasler to Dolph Lundgren z filmu Czerwony Skorpion.

George Kasler to Dolph Lundgren

Powiązanie z grą Snatcher

 Kasler opowiada Snake’owi plotkę na temat Big Bossa. Po utracie kończyn (wydarzenia z pierwszej odsłony Metal Gear) miał otrzymać cybernetyczne implanty. Niektórzy sądzą, że jest to złośliwy przytyk w stronę Snake’s Revenge, gdyż w tej właśnie grze Big Boss staje się cyborgiem. Jednak tak naprawdę, jest to easter egg nawiązujący do poprzedniej gry Kojimy – Snatcher. Kasler mówi, że zmiana w cyborga była częścią projektu „Snatcher”.

Snake’s Revenge – recenzja | Historia Metal Gear

Zmiany

W reedycjach gry zmieniono niektóre nazwiska i pseudonimy:

  Metal Gear - ciekawostki z gry

Natasha Markova na Gustava Haffner.

Yozef Norden na Johan Jacobsen

Petrovich Madnar na Drago Petrovich Madnar

Black Color na Black Ninja

Ultra Box na Four Horsemen

Predator na Jungle Evil

Night Sight na Night Fright

Motywy tych zmian nie zostały wyjaśnione przez twórców. Można tylko podejrzewać, że chodziło o uniknięcie problemów z prawami autorskimi.

Pseudonimy bossów

A skoro już mowa o psudonimach bossów, to warto zauważyć popkulturowe inspiracje. Predator to oczywiste nawiązanie do filmu z Arnoldem Schwarzeneggerem. Black Color to błędne tłumaczenie słowa Blackcollar, pochodzącego z książki Timothy’ego Zahna „The Blackcollar” z 1983 roku. Opowiada ona o tytułowej grupie kosmicznych ninja korzystających ze specjalnych narkotyków dających im superzdolności. Ultra Box to nawiązanie do Ultravox, jednego z ulubionych zespołów muzycznych Kojimy. Ich piosenka Dancing with tears with my eyes trafiła później do gry Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain. Running man, został zainspirowany filmem Uciekinier z Arnoldem Schwarzeneggerem.

Remake

Pierwotnym pomysłem na fabułę Metal Gear 2, było przejęcie przez terrorystów bazy wojskowej w Stanach Zjednoczonych. Kojima nie porzucił tego pomysłu całkowicie, gdyż wykorzystał go w kolejnej części – Metal Gear Solid. Wart też zwrócić uwagę, że MGS jest tak naprawdę remakiem Metal Gear. Podobieństwa można zobaczyć na poniższym nagraniu.

Ponieważ Metal Gear Solid 2: Sons of liberty tak naprawdę jest powtórzeniem fabuły MGS, oznacza to, że Kojima sprzedał graczom tą samą grę trzy razy 🙂

Wycięty materiał

Z powodów czasowych, z gry wycięto dwóch bossów: czołg Goliath i kroczący czołg Metal Gear Gustav (miniaturowa wersja Metal Gear, bez pocisków balistycznych). Czołgi Goliath możemy zobaczyć wewnątrz Zanzibar Building, jednak są one tylko częścią tła. Z kolei Metal Gear Gustav nigdy nie dostał się do gry, ale został wykorzystany przy tworzeniu Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, w postaci kroczących robotów Gekkos.

Metal Gear – ciekawostki z gry

Metal Gear 2: Solid Snake – recenzja | Historia Metal Gear

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *