Gry oparte o twórczość H. P. Lovecrafta – część druga

Kontynuujemy omawianie najciekawszych gier opartych o twórczość Howarda Phillipsa Lovecrafta i jego mitologię Cthulhu. Pierwszą część artykułu znajdziecie pod tym linkiem.

Anchorhead, 1998

Tekstowa gra przygodowa autorstwa Michaela Gentry’ego, inspirowana mitologią Cthulhu. Wcielamy się w kobietę, która przeprowadza się do odziedziczonej w spadku posiadłości. Okazuje się, że poprzedni właściciel wymordował swoją rodzinę.

Gra łączy w sobie motywy z trzech opowiadań: „Koszmar w Dunwich”, „Muzyka Ericha Zanna” i „Festiwal”. Głównymi atutami Anchorhead są złożona fabuła oraz świetnie napisane dialogi. Choć gra została wydana w 2008 roku, w czasach kiedy gry tekstowe wydawały się być już reliktem przeszłości, szybko zdobyła kilka branżowych nagród. Niektórzy uznają ją za najlepszą grę tekstową w historii. W 2018 roku ukazała się edycja specjalna. Oprócz niewielkich zmian w fabule, postępy w grze ilustrowane są obrazkami.

The Hound of Shadow, 1989

Kolejna gra tekstowa z akcją osadzoną w latach 20. XX wieku. Wcielamy się w postać, na którą rzucona została starożytna klątwa. Naszym zadaniem jest uwolnić się od niej.

Na tle innych gier tekstowych The Hound of Shadow wyróżnia się wpleceniem elementów typowych dla gier RPG. Gracz musi stworzyć główną postać od podstaw, przypisując jej różne atrybuty, takie jak płeć, klasa społeczna, umiejętności itp. Niektóre z tych atrybutów mogą pomagać lub szkodzić w określonych okolicznościach. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość przechodzenia gry wielokrotnie.

Chronicle of Innsmouth, 2017

Gra przygodowa oparta na opowiadaniu „Widmo nad Innsmouth”. Produkcja czerpie inspirację z wczesnych gier LucasArts, włącznie z pikselartową grafiką oraz charakterystycznym bazującym na czasownikach interfejsem.

Wcielamy się w młodzieńca, który przypadkowo trafia do tytułowego miasteczka i decyduje się zostać, by odkryć przyczyny dziwnego zachowania jego mieszkańców. Periodycznie pojawiają się retrospekcje związane z prywatnym detektywem, który próbuje odnaleźć zaginioną osobę.

Chronicle of Innsmouth gra

Dużym atutem gry jest umiejętne łączenie komedii z horrorem. Wiele dialogów i sytuacji jest zabawnych, ale gdy jest to konieczne, twórcy potrafią zaprezentować naprawdę mroczne sceny. Gra wyróżnia się także intrygującym scenariuszem, chociaż nie jest to dokładna adaptacja opowiadania. Jedynym elementem, do którego można mieć zastrzeżenia, jest grafika – czasami napotkamy na naprawdę pięknie zaprojektowane plansze, a innym razem na dzieła przypominające prace sześciolatka w programie Paint.

  Resident Evil 3: Nemesis (1999) - recenzja

Chronicle of Innsmouth: Mountains of Madness, 2021

Sequel „Chronicles of Innsmouth” luźno oparty o opowiadanie „W górach szaleństwa”. Wcielamy się w znanego z pierwszej części detektywa, Lone Cartera. Bohater prowadzi śledztwo dotyczące rytualnych morderstw, międzyczasie usiłując znaleźć lekarstwo na tajemniczą infekcję, której nabawił się podczas pobytu w Innsmouth.

Gra przeszła zmiany zarówno w interfejsie, jak i grafice. Ręcznie rysowane tła są w wyższej rozdzielczości (trochę jakbyśmy przeszli z grafiki VGA do SVGA), a sterowanie odbywa się za pomocą „inteligentnego” kursora, który sam decyduje jaki rodzaj akcji jest konieczny przy interakcji z danym obiektem. Gra porzuciła elementy humorystyczne na rzecz bardziej ponurej i momentami nawet makabrycznej atmosfery.

Najsłabszym elementem gry jest jej zakończenie. Historia kończy się nagle, jakby ucięta nożem, pozostawiając uczucie niedosytu.

Chronicle of Innsmouth: Mountains of Madness – recenzja

Dagon, 2021

Powieść wizualna będąca bezpłatną adaptacją opowiadania H.P. Lovecrafta o tym samym tytule, stworzona przez polskie studio Bit Golem.

Jest to bardziej interaktywny audiobook niż tradycyjna gra. Narrator odczytuje tekst opowiadania, a gracz ma możliwość przyglądania się opisywanemu otoczeniu w pełnym 3D. Na wybranych planszach można znaleźć notatki kontekstowe, które rzucają więcej światła na konkretne wydarzenia lub są ciekawostkami dotyczącymi Lovecrafta. Poza obserwacją opisywanych miejsc i obiektów, gra nie oferuje żadnych dodatkowych aktywności. Po zakończeniu eksploracji danego miejsca, kliknięcie hotspotu przenosi gracza do następnej sceny. Przejście całej gry zajmuje około pół godziny. Nie jest to gra dla każdego, ale dla miłośników Lovecrafta powinna być interesującym dodatkiem do kolekcji.

Dredge, 2023

Gra łącząca elementy przygodówki, strategii i horroru. Kapitan statku przyjmuje posadę poławiacza w okolicach niewielkiej wioski. Bohater szybko odkrywa, że wody zamieszkane są przez dziwne istoty, a przebywanie na nich po zmroku grozi śmiertelnym niebezpieczeństwem.

„Dredge” oferuje unikalną mieszankę eksploracji i zarządzania zasobami. Wątek symulacyjno-strategiczny jest niezwykle wciągający i dopracowany, a elementy mitologii Cthulhu, skutecznie rozpalają ciekawość i utrzymują zainteresowanie fabułą. Połączenie tych dwóch pozornie niepasujących do siebie mechanik tworzy wyjątkowo grywalną całość.

Gry oparte o twórczość H. P. Lovecrafta

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *