Silent Hill 2 – wyjaśnienie fabuły i symboliki

Silent Hill 2 to psychologiczny survival horror wydany przez Konami w 2001 roku, będący sequelem gry z 1999 roku. Gracz wciela się w Jamesa Sunderlanda, który przybywa do tytułowego miasteczka Silent Hill po otrzymaniu listu od zmarłej kilka lat wcześniej żony. Silent Hill 2 do dziś uważana jest uznawana za jedną z najlepszych gier w swoim gatunku. Jednak wiele jej aspektów zostało wytłumaczonych. W artykule postaramy się wyjaśnić fabułę tej gry, oraz jej liczne zakończenia.

Kim jest James Sunderland?

Główny bohater gry, James Sunderland, przyjeżdża do miasteczka Silent Hill po otrzymaniu list od swojej zmarłej żony Mary, w którym ta prosi go, by „spotkali się w ich specjalnym miejscu”. List wywiera na nim ogromne wrażenie, gdyż jego żona została pochowana trzy lata wcześniej po długiej chorobie. Na miejscu spotka kilka osób, w tym kobietę bliźniaczo podobną do jego żony.

Czym jest Silent Hill?

Silent Hill to miasteczko, które materializuje wewnętrzne demony odwiedzających je osób. Dla każdego wygląda inaczej. W przypadku Jamesa jest pełne mroku, mgły, zgnilizny i seksualnej symboliki, odzwierciedlających jego tłumioną frustrację, poczucie winy i gniew. Ożywione fantazje ludzi przebywających w miasteczku mogą się przenikać. James walczy z potworem (Abstract Daddy), będącym ucieleśnieniem koszmarów Angeli, a gdy spotyka ją w ogarniętym płomieniami pomieszczeniu, mówi, że jest tam „gorąco jak diabli”.

Miasteczko przyciąga do siebie także inne osoby. Na swej drodze James spotyka:

Angela Orosco – młoda kobieta, która przybyła do Silent Hill w poszukiwaniu swojej mamy. W przeszłości była bita i molestowana przez własnego ojca. Po latach doznanych cierpień zamordowała go. Z tego powodu ma tendencje samobójcze. Podobnie jak James, Angela postrzega Silent Hill jako miejsce pełne potworów, przypominających jej ojca. Niektóre odwiedzane przez nią lokacje płoną, jednak nie jest jasne, czy jest to nawiązanie do jej przeszłości (np. spalenie rodzinnego domu).

Silent hill 2 Angela pożar

Eddie Dombrowski – młody mężczyzna z kompleksami na punkcie swojego wyglądu. Z powodu nadwagi i niskiej atrakcyjności przez całe życie był wyśmiewany i gnębiony. Pewnego dnia coś w nim pękło – postrzelił jednego ze swoich prześladowców w kolano i zabił jego psa. Przebywanie w dziwacznym miasteczku podsyciło jego paranoję do tego stopnia, że jedno źle dobrane przez Jamesa słowo zostało przez niego uznane za werbalny atak. Eddie wpadł w morderczy szał, a James został zmuszony go zabić w samoobronie.

Laura – ośmioletnia dziewczynka, która leżała z Mary w szpitalu. Mary traktowała ją jak córkę, co tłumaczy silną emocjonalną więź między nimi. Laura uciekła z sierocińca i przyjechała do Silent Hill, po otrzymaniu listu od Mary. Gra sugeruje, że do miasteczka przywiózł ją Eddie.
Laura jako jedyna postać w grze nie nie odczuwa strachu i nie widzi potworów, ponieważ nie ma w żadnych grzechów ani traumy.

Maria – kobieta spotkana przez Jamesa w parku Silent Hill. Przypomina Mary fizycznie, ale zachowuje się zupełnie inaczej – jest zmysłowa, wyuzdana i bardziej emocjonalna. Maria jest ożywioną, wyidealizowaną wersją Mary istniejącą w umyśle Jamesa. Jej obecność wystawia Jamesa na próbę: czy wybierze ją jako „nową Mary”, czy zmierzy się z prawdą i zaakceptuje swoją przeszłość?

Symbolika potworów w Silent Hill 2

W Silent Hill 2 także potwory mają psychologiczne znaczenie:

Pyramid Head  (Piramidogłowy) – symbolizuje poczucie winy Jamesa oraz jego podświadome pragnienie ukarania samego siebie. Pyramid Head zabija Marię kilkukrotnie na oczach Jamesa, zmuszając go do konfrontacji z wyrządzonym cierpieniem.
James po raz pierwszy zobaczył Piramidogłowego podczas wycieczki z Mary do Silent Hill. W muzeum historycznym James zobaczył obraz przedstawiający dawnych katów z miasteczka, ubranych właśnie w charakterystyczne, stożkowe hełmy i ciężkie stroje.

silent hill 2 piramidogłowy

Lying Figure – poruszająca się spazmatycznie skrępowana kaftanem z lateksu, wymiotująca istota, przypomina Jamesowi cierpienia Mary podczas jej choroby. Postać kojarzy się z wijącym się w agonii pacjentem szpitala.

Mannequin – potwór składający się z zespolonych dwóch par kobiecych nóg, bez głowy. Symbol seksualnej frustracji Jamesa i jego wypaczonego postrzegania kobiecości.

Bubble Head Nurse – zdeformowane pielęgniarki z głębokim dekoltem i zakrwawionymi twarzami. James spędzał całe dnie w szpitalu, a pielęgniarki były jedynymi kobietami, z którymi miał kontakt (poza Mary), co doprowadziło do powstania seksualnych fantazji na ich temat. To pożądanie wywołało w nim wstyd, który miasteczko zmaterializowało.

Abstract Daddy – boss spotkany w labiryncie, jest ucieleśnieniem traumy jaką Angela doświadczyła z rąk własnego ojca.

Zakończenie Silent Hill 2

W końcówce gry James dowiaduje się prawdy o śmierci Mary – to on ją zabił. Gra nie wyjaśnia, czy był to akt miłosierdzia, aby skrócić męczarnie ukochanej, czy samolubna chcę pozbycia się przytłaczającego go ciężaru. W zależności od naszych akcji dokonywanych podczas gry (np. czy odwiedzaliśmy Marię w szpitalu) zobaczymy jedno z zakończeń, pokazujących, w jaki sposób James podszedł do objawionej mu prawdy.

Zakończenia Silent Hill 2

Leave – James akceptuje swoją winę i razem z Laurą odchodzi z Silent Hill. Jest to najprostsze do zdobycia i najbardziej pozytywne zakończenie.

 

In Water – Pogrążony w żalu i poczuciu winy z powodu śmierci Mary, James popełnia samobójstwo poprzez wjechanie samochodem do jeziora Toluca.

Maria – James wypiera prawdę o swoim uczynku, odrzuca wspomnienie Mary i zaczyna nowe życie z Marią. Gra nie pokazuje ich dalszych losów, jednak podczas gry zostało zasugerowane, że Maria jest chora, więc wydarzenia się powtórzą.

Rebirth – James nie pogodził się z rzeczywistością i chce ożywić Mary za pomocą magicznego rytuału. Nie jest jasne czy mu się udaje i jakie będą tego skutki.

Stillnes (Tylko w remake z 2024) – podobnie jak w In Water James popełnia samobójstwo, jednak chwilę przed śmiercią na tylnym siedzeniu auta pojawia się Mary, która mu wybacza

Bliss (Tylko w remake z 2024) – W zakończeniu tym James ogląda nagranie z wakacji spędzonych w Silent Hill. Zakończenie sugeruje, że James wciąż żyje w zaprzeczeniu, a cykl się powtórzy.

Dog Ending (żartobliwe) – sugeruje, że za wszystkimi wydarzeniami stoi… pies, sterujący wydarzeniami z pokoju kontrolnego. W oryginale aktor mówił w tej scenie po japońsku, natomiast w remaku, stworzonym przez polskie studio Bloober Team, po polsku. Postać mówi językiem twórców, ponieważ to oni stworzyli grę.

silent hill 2 pies zakończenie

UFO – drugie żartobliwe zakończenie. James zostaje porwany przez UFO

Które zakończenie Silent Hill 2 jest kanoniczne?

Twórcy gry uważają, że nie ma jednego kanonicznego zakończenia. Najczęściej oglądane przez graczy jest zakończenie Leave, jednak powodem ku temu jest to, iż jest ono najprostsze do osiągnięcia.

Matrix: Ciekawostki, Nawiązania i Ukryte Detale

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *