Jak wygrać w Monkey Kombat z Monkey Island 4?

Monkey Kombat to minigierka z gry Escape from Monkey Island. Fragment ten jest uznawany za jedną z najgorszych i najbardziej irytujących łamigłówek w całej serii. Niektórzy twierdzą nawet, że jest to główny powód słabych ocen samej gry. Nic dziwnego – Monkey Kombat to gra skomplikowana i nudna, a w przypadku niezrozumienia zasad niezwykle czasochłonna. Poniższy opis postara się wyjaśnić jej zasady.

Co to jest Monkey Kombat?

W największym uproszczeniu jest to gra w kamień, nożyczki, papier, tyle że zamiast trzech możliwości do dyspozycji mamy aż pięć. Różnica leży w sposobie rozgrywki – w kamień, nożyczki zawodnicy pokazują swój wybór jednocześnie, podczas gdy w Monkey Kombat po kolei. Oznacza to, że zawodnik numer dwa jest uprzywilejowany, gdyż może wybrać zwycięską pozycję. Aby to zrównoważyć, twórcy wprowadzili dwa utrudnienia:

1 -Zwycięskie pozycje wybierane są losowo.
2- Zmiana pozycji wymaga wydania z siebie odpowiednich dźwięków, również generowanych losowo.

Wygrać możemy na dwa sposoby: albo uczymy się zasad, albo zapisujemy grę po każdym zwycięskim ruchu. Drugiej metoda pozwoli nam na oszukańcze przejście gry, jednak trzeba się liczyć z tym, że będzie bardzo czasochłonna. Ponieważ trzeba pokonać kilka małp, po czym zmierzyć się z bossem, przejście gry w ten sposób może nam zająć nawet kilka godzin. Lepiej wiec nauczyć się zasad, gdyż po ich opanowaniu całość robi się bardzo prosta.

Jak wygrać w Monkey Kombat?

Istnieje pięć pozycji bojowych. Każda z nich bije dwie i przegrywa z dwoma. Pozycje te nazywają się: Anxious Ape, Bobing Baboon, Charging Chimp, Gimpy Gibbon i Drunken Monkey. Naszym pierwszym zadaniem jest ustalenie, która pozycja bije którą. W tym celu rozpoczynamy walkę i zapisujemy wyniki starć na kartce papieru.

Obaj zawodnicy rozpoczynają walkę w takiej samej pozycji, jednak małpa ma zawsze pierwszeństwo. Małpa zmienia więc pozycję na zwycięską, a my możemy ją zapisać. Przykład: jeśli zaczęliśmy od pozycji AA (Anxious Ape) i małpa zmieniła ją na BB (Bobing Babon), dzięki czemu zdobyła punkt, wystarczy zapisać:
AA < BB (AA przegrywa z BB)
Teraz trzeba rozegrać kilka dodatkowych rund, aby zapisać pozostałe.
AA < GG
AA > CC
AA > DM
BB > GG

  Home Sweet Home episode 2 - opis przejścia

I tak dalej. Łącznie powinniśmy zapisać 10 możliwości – teoretycznie więcej, ale nie ma sensu zapisywać odwrotności. Jeśli AA < BB, to nie ma potrzeby zapisywać, że BB > AA.

Monkey kombat opis przejścia

Po kilku minutach mamy więc listę zwycięskich ruchów. Teraz musimy ustalić jak zmieniać pozycję.

Aby zmienić pozycję, małpy wydają z siebie trzy dźwięki (z czterech możliwych). Są to: Ack, Chee, Oop i Eek. Podobnie jak w przypadku zwycięskich pozycji są one ustalane losowo. Wpisanie złego kodu (takiego, który nie zmienia pozycji) powoduje utratę punktu. Postępujemy więc podobnie do poprzedniego razu. Wyzywamy małpę na pojedynek i zapisujemy, w jaki sposób zmieniła pozycję. Załóżmy, że obaj zawodnicy zaczynali w pozycji AA, po czym małpa wydała dźwięki Ack, Oop, Chee, dzięki czemu zmieniła pozycję na DM. Możemy to zapisać w następujący sposób:

AA – AOC – DM

Warto zauważyć, że kod zadziała w drugą stronę. Czyli z pozycji DM, możemy nim przejść do AA. Podobnie jak w poprzednim przypadku zapisujemy resztę.

AA – ACO – GG
AA – OEA – CC
BB – OCA – CC
BB – OAC – AA

I tak dalej.

Oprócz tego istnieje jeszcze kod specjalny – wybranie trzech identycznych dźwięków spowoduje, że Guybrush zostanie w ten samej pozycji.

Po spisaniu wszystkich pozycji pokonanie przeciwników jest kaszką z mleczkiem. Załóżmy, że walka rozpoczyna się w pozycji AA, po czym małpa zmienia ją GG. GG bije AA, więc tracimy punkt. Patrzymy na naszą rozpiskę. Według niej GG jest bite przez BB. Patrzymy na listę ruchów. Aby zmienić AA na BB, musimy wybrać OAC. Zdobywamy punkt i kontynuujemy walkę aż do zwycięstwa. Małpy spotykane w lesie dosyć często popełniają błędy, więc ich pokonanie jest bardzo proste. Po kilku zwycięstwach usłyszymy, że jesteśmy gotowi na zmierzenie się z JOJO. Ta walka jest trochę trudniejsza, gdyż nasz przeciwnik prawie nie popełnia błędów.

Na końcu gry po raz kolejny musimy się zmierzyć w Monkey Kombat, jednak reguły są inne. Nie trzeba wybierać zwycięskich pozycji, tylko powtórzyć trzykrotnie ruch przeciwnika.

Warto jeszcze dodać, że niektórzy gracze sugerują zapisanie ruchów i pozycji w formie pentagramu. Zapis taki jest trochę bardziej czasochłonny, jednak dla niektórych może być wygodniejszy.

Monkey kombat pentagram
Niekompletny pentagram Monkey Kombat

 

 

Jeden komentarz

  1. Ooo dzięki, zawsze interesowała mnie matematyka stojąca za tą grą, ale z jakiegoś powodu nigdy nie chciało mi się szukać tego w necie, ale tym blogiem zrobiłeś to za mnie, dziękuję pięknie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *