Twelve minutes to gra opowiadająca o mężczyźnie, który po powrocie do domu odkrywa, że został uwięziony w pętli czasu. Po dziesięciu minutach od momentu przejścia progu mieszkania czas się cofa i bohater stoi w punkcie wyjścia. Na dodatek w ciągu tych dziesięciu minut w mieszkaniu pojawia się policjant, który po wtargnięciu zabija obu mieszkańców. Wykorzystując swoją zdolność, mężczyzna musi odkryć motywy stojące za zabójstwem i zapobiec tragedii.
Przez większość czasu śledzimy poczynania trzech postaci. Nie są one nigdy nazwane z imienia, więc na potrzeby artykułu będziemy o nich mówić „Mąż”, „Żona” i „Policjant”
Fabuła Twelve minutes
Fabuła Twelve minutes jest stosunkowo prosta: Mąż wraca do domu i widzi, że Żona przygotowała romantyczną kolację. Powodem jest radosna wiadomość: będą mieli dziecko. Chwilę po obwieszczeniu nowiny do mieszkania wpada Policjant i oskarża Żonę o morderstwo popełnione osiem lat wcześniej. Ofiarą miał być jej własny ojciec. Policjant morduje Męża, co powoduje zresetowanie pętli czasu.
Jakie są motywy Policjanta?
Policjant był przyjacielem ojca Żony. Uważa, że Żona zabiła własnego ojca i upozorowała wypadek. Jego celem jest zemsta i odebranie jej, należącego niegdyś do ojca zegarka.
Po co policjantowi zegarek?
Jego córka, Bumblebee, jest chora na raka. Z pomocą cennego zegarka, policjant chce sfinansować jej leczenie.
Jak policjant wpadł na trop Żony po tylu latach?
Żona dowiedziała się, że jest w ciąży. Zanim oznajmiła to Mężowi, postanowiła sprzedać zegarek, aby zdobyć trochę pieniędzy. Wieść o próbie sprzedaży dotarła do Policjanta.
Czy Żona zabiła swojego ojca?
Nie, Żona nie zabiła ojca, chociaż uważała tak przez wiele lat. W Święta Bożego Narodzenia doszło do szamotaniny i postrzelenia przez nią ojca, jednak rana nie była śmiertelna. Żona o tym nie wiedziała i przez resztę życia uważała się za zabójczynię.
Kto zabił ojca?
Ojca zabił „Potwór” (Monster). Potwór był owocem romansu ojca z opiekunką córki. Potwór jest więc bratem przyrodnim Żony. Potwór zabił go w Nowy Rok, czyli tydzień po postrzeleniu przez córkę. Dzięki temu Żona ma alibi, gdyż posiada pamiątkowe zdjęcie zrobione polaroidem w dzień zabójstwa.
Kim jest Potwór?
Jak się później okazuje, potworem jest Mąż, czyli główny bohater gry. W młodości zakochał się w swojej przyrodniej siostrze i spotykał się z nią wbrew woli ojca. Ojciec próbował go od tego odwieść, jednak bezskutecznie. W wyniku sprzeczki i szamotaniny Potwór zastrzelił ojca. Ojciec przestrzegał Potwora nie tylko przed moralnymi, ale i praktycznymi konsekwencjami takiego związku, a w szczególności ewentualną ciążą.
Czy pętla czasu jest prawdziwa?
Zakończenie sugeruje kilka różnych wersji ekranowych wydarzeń. Każda z nich jest równie prawdopodobna. Pierwsza jest taka, że bohater faktycznie został uwięziony w pętli czasu, która powstała dzięki specjalnym właściwościom zegarka. Poprzez manipulację zegarkiem bohater jest w stanie cofnąć się do kluczowego wydarzenia w swoim życiu i zmienić ciąg wydarzeń. Po cofnięciu się w czasie został zahipnotyzowany przez ojca, dzięki czemu zapomniał o fakcie, że związał się z przyrodnią siostrą.
Według drugiej wersji nie ma żadnej pętli czasu a wszystko dzieje się w głowie głównego bohatera. Wydarzenia wyglądają tak samo – ojciec dowiedział się o kazirodczym związku swoich dzieci i doszło do szamotaniny, w wyniku której zginał. Bohater wyparł tragiczne wspomnienie i żył w błogiej nieświadomości. Dopiero widmo narodzin dziecka zaczęło mu przypominać o słowach ojca ostrzegających o ewentualnym owocu takiego związku. W tej interpretacji policjant może być jedynie wytworem wyobraźni bohatera (u obu postaci głos podkłada ten sam aktor). Nie istnieje także córka w szpitalu. Jest ona wytworem umysłu Męża, który obawia się choroby dziecka w wyniku kazirodztwa. Wydarzenia zostały więc sprowokowane przez wyparte lęki bohatera.
Możemy też przyjąć wariację tej wersji. Jeśli założymy, że scena z hipnozą odbyła się naprawdę i bohater zapomniał o zabiciu ojca i związku z siostrą w wyniku hipnozy, wspomnienia mogły powrócić w wyniku czytania przez Żonę czerwonej książki.
Kolejna interpretacja zakłada, że wydarzenia pokazane w grze nigdy nie miały miejsca. Są one wizją przyszłości wywołaną przez hipnozę lub załamanie nerwowe. Prawdziwe są jedynie wydarzenia w bibliotece, w której główny bohater zostaje poddany hipnozie. Bohater po prostu przeżywa w głowie różne scenariusze swojej przyszłości. Ta interpretacja tłumaczy też mnogość zakończeń. Każde zakończenie to inny scenariusz rozważany przez bohatera.