Dark Seed to wydana w 1992 roku gra przygodowa point and click w konwencji horroru. Na tle innych produkcji o podobnej tematyce wyróżnia się oparciem fabuły o licencję na prace szwajcarskiego artysty H.R. Gigera, najbardziej znanego ze stworzenia postaci Obcego. Przed wami kilka ciekawostek z gry Dark Seed i jej kontynuacji Dark Seed 2.
Dark Seed 1
Rozdzielczość
H. R. Giger pierwotnie nie chciał się zgodzić na wykorzystanie jego prac w grze. Problemem jednak nie było medium tylko niska rozdzielczość. Zeskanowane prace wyglądały na zlepek pikseli i nie oddawały ducha oryginału. Dopiero gdy programiści uzgodnili, że będą w stanie podwoić rozdzielczość z 320 x 200 do 640 x 350 artysta się zgodził. Giger nie uczestniczył aktywnie w procesie produkcji, zamiast tego Cyberdreams otrzymało pozwolenie na wykorzystanie dowolnych prac. Graficy przenosili je do komputera przy pomocy czarno-białego skanera, po czym kolorowali ręcznie w programie Deluxe Paint 2.
Mike Dawson
Postać Mike’a Dawsona jest grana przez….Mike’a Dawsona. Jest on głównym projektantem/scenarzystą gry i użyczył do niej swojego wizerunku. Mike zrobił to, aby móc na czymś pracować do czasu zatrudnienia profesjonalnego aktora. Jednak, kiedy szef zobaczył, że postać Mike’a świetnie pasuje do roli, zaproponował mu główną rolę. Znaczenie miały także pieniądze. Angaż modela lub aktora oznaczał dodatkowe wydatki.
W latach 90. powstała miejska legenda głosząca, iż Mike załamał się podczas tworzenia gry, co miało skutkować jego odejściem z branży. Faktycznie odszedł z niej, ale tylko dlatego, iż dostał posadę scenarzysty w serialu Family Matters. Po zakończeniu pracy w telewizji napisał kilka dobrze ocenianych książek o programowaniu w C++ i Pythonie. Następnie został wykładowcą na uniwersytecie i nigdy nie wrócił do pracy przy grach.
I jeszcze raz o Mike’u. Miał on okazję odwiedzić mistrza grozy w jego domu i wspomina, że na żywo jego prace wyglądają jeszcze bardziej przerażająco. Zszokowało go też, kiedy Giger oprowadzając go po swoim domu, wskazał na jeden z pokoi, wspominając, że w nim zabiła się jego była kochanka, tonem jakby opowiadał jakąś uroczą anegdotę.
Piracki klon na NESa
Dark Seed trafiło także na konsolę NES, w formie pirackiego wydania. Port został wydany przez Mars Production w 2002 roku. Gra jest nieco krótsza od oryginału, gdyż kilka ekranów i zagadek zostało usuniętych. Uproszczona została także muzyka, która w wersji NES-owej składa się z kilkunastosekundowej pętli. Zamiast oryginalnej muzyki z gry, twórcy z jakiegoś powodu użyli kompozycji Karla Czernego. Grę można ukończyć, jednak zakończenie jest zabugowane, gdyż postać w kółko powtarza tę samą kwestię.
Jedną z takich podróbek konsol Nintendo reklamował sam Jackie Chan.
Nagrode CODiE
Dark Seed wygrało nagrodę CODiE w kategorii najlepsza gra role play/przygodowa. CODiE to nagrody przyznawane przez Software and Information Industry Association — stowarzyszenie branżowe zajmujące się oprogramowaniem rozrywkowym, konsumenckim i biznesowym. Innymi grami nagrodzonymi w tym samy roku były: A-Train, Links 386, SimLife i Wolfenstein 3-D.
Guybrush Threepwood
Na cmentarzu na jednym z nagrobków widnieje napis „G. Threepwood, R.I.P.” Jest to nawiązanie do postaci Guybrusha Threepwooda, głównego bohatera gier z serii Monkey Island.
https://entuzjastagier.pl/2018/03/darkseed.html
Ciekawostki z Dark Seed 2
Grafika
H.R. Giger nie wtrącał się w proces produkcji, jednak miał jednak jedno życzenie — chciał aby twórcy umieścili w grze plansze nawiązujące do serii dzieł nazwanych „Shafts”. Były to stare prace Gigera, skupiające się na dziwacznej architekturze z niemal niekończącymi się schodami. Jedno z okien w domu rodziców Gigera było skierowane na obskurny hotel, po drugiej stronie ulicy. Przez okna widoczna była pogrążona w półmroku klatka schodowa. Widok powodował u młodego artysty koszmary, w których klatka zmieniała się w skąpane w bladożółtym świetle gigantyczne szyby bez dna.
Okładka przedstawia fragment pracy Gigera z 1978 zatytułowanej „llluminatus”
Do stworzenia grafiki został wynajęty podwykonawca — kanadyjska firma Destiny Software Productions. Dygitalizowane postacie przeniesiono do gry przy pomocy aparatu z szybką migawką fotografującego modeli na tle green screenu. Fotografie te zostały następnie zeskanowane i połączone w płynną animację. Za modeli posłużyli pracownicy Destiny. Rolę Mike’a otrzymał grafik Chris Gilbert. Powodem była podobna aparycja do bohatera oryginalnej gry. Głosu głównej postaci użyczył aktor Danny De La Paz. Mullich wspomina, że casting był największym błędem, gdyż głos głównej postaci brzmi zbyt depresyjnie.
Raymond Benson
Z powodu odejścia Mike’a Dawsona, potrzebny był nowy scenarzysta. Do zadania został wyznaczony bardzo doświadczony projektant gier David Mullich. Ponieważ był on już zajęty tworzeniem gry „I Have No Mouth, and I Must Scream„, znalazł sobie podwykonawcę w postaci pisarza Raymonda Bensona. Benson był najbardziej znany z pisania książek osadzonych w uniwersum Jamesa Bonda. Chociaż Benson miał pierwotnie napisać jedynie scenariusz, sam stworzył większość zagadek, i zaprojektował poziomy. Dla Bensona nie był to jedyny kontakt z branżą gier — pracował przy grach ze słynnej serii Ultima i przygodówce Return of the Phantom. W późniejszych latach pisał także nowelizacje gier Metal Gear Solid, oraz Splinter Cell.
Zakończenie Dark Seed 2
W zakończeniu gry Jack zabija Mike’a i odjeżdża na motocyklu zostawiając graczy z potężnym cliffhangerem. Benson w wywiadzie wspomina, że z powodu błedu w kodzie gry, z końcówki znikneła ważna scena – po śmierci głównego bohatera gracz miałprzez jakiś czas sterować jego zabójcą. Benson jednak nie chce zdradzać znaczenia zakończenia, mimo iż nie ma najmniejszych szans na postanie trzeciej części.
Remaster Dark Seed
Night Dive Studios, czyli firma wydawaniem odświeżonych wersji starych gier, próbowała odkupić prawa do gry od Gigera. Negocjacje były prawie na ukończeniu, kiedy Giger nieoczekiwanie zmarł. Jego spadkobiercy zażądali więcej pieniędzy, więc negocjacje zostały zerwane. Na chwilę obecna gra nie posiada żadnego wznowienia i nie zapowiada się, aby w najbliższym czasie takowe miało powstać.