„God of War” z 2018 roku jest pierwszą odsłoną serii z akcją osadzoną w Skandynawii. Tym razem Kratos na swojej drodze napotyka postacie i istoty z mitologii nordyckiej. Podobnie jak w przypadku poprzednich odsłon twórcy wymieszali elementy prawdziwej mitologii z wymyślonymi przez siebie specjalnie na potrzeby gry. W artykule omówimy najważniejsze różnice między grą a mitologią.
Baldur
W grze Baldur jest nieśmiertelny i odporny na ból dzięki zaklęciu rzuconemu przez jego matkę, Freję. Zaklęcie to jednak odebrało mu zdolność do odczuwania. Baldur nie czuje dotyku, smaku, zapachu ani nawet temperatury. Ze względu na tę deprywację sensoryczną oszalał. Jedyną rzeczą zdolną zniwelować zaklęcie jest jemioła, jednak Freja skrzętnie ukrywa ten fakt. Z powodu gniewu, rozgoryczenia i postępującego szaleństwa Baldur zerwał z nią kontakty. Przez kolejne 100 lat jego głównym zajęciem było podróżowanie po krainach i wykonywanie szemranych zadań dla swojego ojca, Odyna.
W mitologii Baldur jest bogiem światła, piękna i czystości. Jego matka, Frigg, nakazała wszystkim przedmiotom i istotom złożyć przysięgę, zakazującą im krzywdzenia jej syna. Udało jej się wymusić ją na wszystkim oprócz jemioły. Frigg uznała, że tak niewinny przedmiot nie będzie stanowił zagrożenia. Loki, bóg oszustwa i psoty, dowiedział się o tym i podczas uczty dla bogów namówił ślepego boga Hodra do rzucenia w Baldura strzałą zrobioną z jemioły. Strzała trafiła cel i zabiła Baldura. Warto zauważyć, że mitologiczna uczta jest jednym z potencjalnych źródeł przesądu o pechowości liczby 13. Więcej informacji na ten temat znajdziecie pod tym linkiem.
Mitologiczny Baldur różni się również charakterem od swojego odpowiednika z gry. Jest lubiany zarówno przez bogów, jak i ludzi, gdyż jest postacią szlachetną i łagodną. Jest też uważany za najpiękniejszego z bogów. Po jego śmierci w Asgardzie wybuchła ogromna żałoba, natomiast w grze jedyną osobą, która odczuła prawdziwy żal, była Freja. Zarówno w mitologii, jak i w grze, śmierć Baldura jest preludium do Ragnaröku, czyli końca świata.
Freja czy Frigg?
W grze Freja i Frigg to jedna i ta sama osoba. Bogini jest byłą żoną Odyna i matką Baldura. Po wygnaniu z Asgardu zamieszkała w lesie Midgardu. Imię Frigg zostało jej nadane przez Odyna jako asgardzka wariacja imienia Freja. Król bogów zrobił to z wyrachowania: wszelkie zasługi przypisywał Frigg (jako reprezentantce Asgardu), a porażki Freji (będącej z pochodzenia Wanem).
W mitologii Freja i Frigg to dwie odrębne boginie. Freja jest boginią miłości, piękna, wojny i magii (seidr). Jest znana ze swojej niezrównanej urody oraz posiadania magicznego naszyjnika Brisingamen. Ma zdolność przemiany w sokoła, co daje jej możliwość szybkiego podróżowania. Jest córką Njorda, siostrą Frejra i żoną Odra. Freja nie ma bezpośrednich powiązań z Baldurem.
Frigg jest królową Asgardu i żoną Odyna. Jest boginią małżeństwa, macierzyństwa i domowego ogniska. Jest również matką Baldura, Hödra i Hermoda. To ona próbowała chronić swojego syna Baldura przed śmiercią.
Dlaczego więc twórcy God of War postanowili połączyć ze sobą te dwie postacie? Czy nie prościej byłoby, gdyby „Wiedźmą z lasu” była po prostu Frigg?
Niektórzy badacze sugerują, że Freja i Frigg mogły być tą samą boginią. Mitologia nordycka wywodzi się z mitów germańskich, w których pojawia się postać Frijjō – partnerki Wodana, czyli Odyna. W zależności od rejonu germańskiego imię Frijjō wymawiane było na różne sposoby: Frīg, OFris Frīa, Frī, Frīja i wreszcie Frigg. Z czasem, w wyniku rozwoju lokalnych tradycji i wierzeń, Frijjō miała wyewoluować w dwie odmienne boginie. Na chwilę obecną jest to jednak niepotwierdzona teoria. W przeciwieństwie do dobrze znanych mitologii rzymskich czy greckich, mitologia nordycka ma zbyt mało materiału źródłowego i jest niekompletna.
Mimir
Mitologiczny Mimir był mędrcem i doradcą Odyna. Wraz z bogiem Hönirem został wysłany jako zakładnik Wanom. Wanowie ścięli Mimira i odesłali Odynowi jego głowę, którą Wszechojciec ożywił. Od tego czasu Odyn nosił ją przy sobie. Odyn nigdy nie torturował Mimira i nie żywił do niego żadnej urazy.
W grze Mimir również był doradcą Odyna. Widząc rozlew krwi, usiłował doprowadzić do zawieszenia broni między Asami i Wanami. Ponieważ zadawał się z obiema stronami konfliktu, paranoiczny Odyn nabrał podejrzeń, że Mimir jest zdrajcą. Za karę uwięził go na drzewie Yggdrasil. Dokonał tego dzięki magii Wanów, której nauczył się od Freji. Odyn nie zabił Mimira, gdyż wciąż chciał korzystać z jego doradztwa, jednak podczas każdej wizyty go torturował. Aby upewnić się, że jego ofiara będzie mu doradzać w prawidłowy sposób, Odyn zaczarował Mimira, aby nie mógł mówić nic innego oprócz prawdy.
Dlaczego Freja napluła na Mimira?
Freja na prośbę Kratosa ożywia głowę Mimira, po czym ją opluwa i dodaje, że mędrzec powinien pozostać martwy. Skąd ta wrogość? Freja wywodzi się z Wanów, toczących wojnę z Asami. Pragnąć zaprowadzić pokój, Mimir zaproponował aranżowane małżeństwo pomiędzy Freją a Odynem. Nie dość, że okazało się ono dla bogini prawdziwym piekłem, to na dodatek Odyn podstępnie zerwał rozejm i wybił większość Wanów.
Magni i Modi
Synowie Thora pomagają Baldurowi w namierzeniu Kratosa. W grze przedstawiani są jako para niezbyt inteligentnych osiłków, którzy giną z rąk Kratosa i Atreusa. Modi dodatkowo okazuje się tchórzem, który ucieka w panice z miejsca walki.
W mitologii nie ma zbyt wiele informacji na ich temat, oprócz tego, że są niesamowicie silni. Imię Magni tłumaczy się jako „silny”, a Modi jako „śmiały” lub „odważny”. Bracia jako jedni z niewielu bogów przeżyją Ragnarok i zamieszkają w Gimle – odpowiedniku chrześcijańskiego nieba.
Loki
Pod koniec gry ujawnione zostaje, że Jotunowie (olbrzymy) nazywali Atreusa Lokim. Loki to bóg ognia, psot i oszustwa. Posiada zdolność przemiany w dowolną żywą istotę. Jest ojcem Jörmungandra – gigantycznego węża, który w grze zamieszkuje Jezioro Dziewięciu (Wąż Świata). Mitologiczny Loki ma także dwóch braci: Helblindiego i Býleistra. Ojcem Lokiego jest Fárbauti, a nie Kratos. Loki ma żonę o imieniu Sigyn i kochankę Angerbodę. Z każdą z nich ma dzieci. Za zabicie Baldura Loki został przywiązany do skały, tak aby jad Węża Świata kapał na niego. Sigyn trzymała misę na jego głową, aby go chronić.
Faye (Laufey)
W grze jest drugą żoną Kratosa. Po zniszczeniu greckiego panteonu Kratos podróżował po świecie, aż trafił do Skandynawii, gdzie ją poznał. Faye jest wojowniczką olbrzymów, zdolną przeciwstawić się nawet samemu Thorowi. Twórcy popełnili spory błąd, gdyż z jednej strony Kratos twierdzi, że widział ją podczas walki, jednak mimo jej ewidentnie nadnaturalnej siły, do końca uważał ją za śmiertelniczkę.
Niewiele wiadomo o jej mitologicznej odpowiedniczce. Imię Laufey prawdopodobnie wywodzi się od słowa „liść”, co sugeruje jej związki z naturą.
Brok i Sindri
Bracia krasnoludowie są mistrzami kowalstwa, którzy często wykonują zlecenia dla bogów. To oni stworzyli m.in. młot Mjolnir. Niewiele o nich wiadomo. Twórcy gry nadali im osobowość: Brok jest szorstki i bezpośredni, a Sindri neurotyczny i bojaźliwy. Ma też obsesję na punkcie higieny i zarazków, co brzmi absurdalnie skoro pracuje w kuźni.