Na zaproszenie jednego z mieszkańców archeolożka Thomasina Bateman przybywa do niewielkiego miasteczka Bewlay. Mężczyzna twierdzi, że w wiosce znajduje się bardzo stary kurhan Hob’s Barrow. Thomasina planuje napisać książkę o zabytkach, więc nie może przegapić takiej okazji. Po przybyciu na miejsce kobieta musi zderzyć się z niechęcią i zmową milczenia. Dopiero z czasem udaje jej się zdobyć przychylność i szacunek mieszkańców. Wśród poznanych osób znajdują się: Arthur – zawiadowca stacji, który zostaje jej partnerem od kieliszka, Leonard Shoulder – mężczyzna, który ją zaprosił, oraz Lord Panswyck – bogaty magnat zajmujący się odbudową starej kaplicy (mimo iż w wiosce już stoi jeden okazały kościół).
W dalszej części artykułu znajdują się spoilery z gry.
Już pierwszej nocy dochodzi do dziwnych wydarzeń. Thomasinę męczą niezwykle realistyczne i niepokojące sny związane z kurhanem oraz własną przeszłością. Przypomina jej się dzieciństwo i ojciec, który po jednej ze swoich wypraw zaniemógł i został przykuty do łóżka. Na dodatek w nocy ktoś ją odwiedził i podrzucił dziennik, którego autorem jest jej własny ojciec. Okazuje się, że on sam kiedyś zajmował się kurhanem. Po powrocie z właśnie tej wyprawy zapadł w śpiączkę. Odkrycie dziennika rewiduje poglądy bohaterki na temat jej ojca. Zapiski dotyczą czarnej magii i tajnych rytuałów, tymczasem w oczach córki był on zawsze racjonalnym naukowcem odrzucającym wszelakie zabobony.
Bohaterce w końcu udaje się dostać do kurhanu. Z zapisków ojca wynika, że uwięził on w nim jakąś bestię. Przekonana, że tajemny rytuał ma związek z jego chorobą Thomasina także go dokonuje. Kobieta chce w ten sposób odwrócić klątwę i uwolnić z niej ojca. W następnej scenie bohaterka wraca do rodzinnego domu, w którym dokonuje rzezi. W końcówce gry okazuje się, że główna bohaterka jest zamknięta w domu wariatów, a jej matka od wielu lat nie zamieniła z nią słowa. Co więc dokładnie wydarzyło się w Hob’s Barrow?
Kim był ojciec Thomasiny?
Ojciec Thomasiny, podobnie jak ona był archeologiem. 25 lat przed rozpoczęciem akcji gry osobiście rozkopał kurhan Hob’s Barrow. W tym czasie w miasteczku panował kult starożytnego boga Abraxa. Kultowi przewodził ród Panswyck. Ojcu udało się dostać do środka kurhanu i przy pomocy zaklęcia uwięzić demona. Z powodu przeżyć zaniemógł i resztę życia spędził przykuty do łóżka. Zaklęcie było na tyle silne, że nikt nie był w stanie go przełamać. Dokonać tego mógł jedynie on sam, lub osoba z jego rodu.
Odkrycie tych faktów wywróciło świat Thomasiny do góry nogami. Ojciec nauczał ją, że wszystko ma naukowe wyjaśnienie, a zjawiska nadprzyrodzone to zwykłe przesądy. Nagle okazało się jednak, że ojciec zajmował się magią i odprawiał rytuały.
Dlaczego Thomasina uwolniła bestię?
Thomasina nigdy nie mogła się pogodzić z chorobą ojca. Wiedział o tym dziedzic rodu Panswycków. Razem z innym członkiem kultu – Leonardem Sholderem uknuł plan. Polegał on na zwabieniu Thomasiny do miasteczka, celem rozkopania kurhanu. Kobieta nie mogła jednak tego dokonać od razu. Thomasina musiała najpierw uwierzyć, że jej ojciec był praktykiem czarnej magii, a jego choroba jest skutkiem jej używania. Dzięki skrupulatnie dozowanym informacjom Thomasina nabrała przekonania, że dokonanie takiego samego rytuału odwróci klatkę i przywróci jej ojca do życia. Było to oczywiście podstęp.
Dlaczego Thomasina zamordowała domowników?
Po uwolnieniu rozgniewany demon wszedł w jej ciało i kazał jej wrócić do rodzinnego domu. Tam używając jej ciała jako marionetki, dokonał morderstw. Było to powodowane chęcią ukarania ojca za uwięzienie. Po wydarzeniach Thomasina trafiła do zakładu dla umysłowo chorych za potrójne morderstwo. Prawdopodobnie już nie ujrzy nigdy wolności. Jej własna matka ją znienawidziła i nie utrzymuje z nią kontaktu. Jedyną osobą, która składa jej wizyty, jest zawiadowca stacji Arthur. On jako jedyny wyprowadził się z miasteczka, gdyż otrzymał awans. W odruchu desperacji Thomasina pisze do matki list, z wyjaśnieniami.
Kim jest goblin?
W wizjach Thomasiny często pojawia się goblin. Jego imię to Saxnot. W mitologii anglosaskiej jest on protoplastą plemienia Sasów. W grze pełni on rolę strażnika kurhanu. Z czasem jego moc osłabła i stał się mimowolnym pomocnikiem Abraxasa Rexa.
Kim jest Abraxas?
Jest to najwyższy bóg w mitologii gnostyckiej. Przez religię chrześcijańską uważany jest za pogańskiego demona. W mitologii gry jest on przedwiecznym lovecraftowskim bogiem, który zapewniał mieszkańcom wioski dostatek i pomyślność w zamian za czczenie go i składanie ofiar.