Wyjaśnienie fabuły i zakończenia What Remains of Edith Finch

ARTYKUŁ ZAWIERA SPOILERY. CZYTACIE NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ.

Historia opowiedziana w What Remains of Editch Finch jest dosyć prosta, jednak surrealistyczny sposób narracji i liczne niepowiedzenia powodują, że pewne fragmenty gry są ciężkie do zrozumienia. Postaramy się tutaj wyjaśnić fabułę gry w jak najbardziej przystępny sposób.

Molly Finch

Pierwsza opowieść z gry jest jednocześnie jedną z najdziwniejszych. Śledzimy losy Molly, która została odesłana do swojego pokoju bez kolacji (nie wiemy, czy za karę, czy jako niedopatrzenie rodziców). Molly budzi się w środku nocy i zaczyna poszukiwanie pożywienia. Zaczyna zjadać różne przedmioty znajdujące się w jej pokoju. Po jakimś czasie wychodzi za okno i zmienia się różne zwierzęta, kota, sowę, rekina a na końcu w gigantycznego morskiego potwora. W końcówce opowieści Molly wraca we własnej postaci do pokoju, aby spisać swoja opowieść.
Wyjaśnienie:
Molly w poszukiwaniu jedzenia zjadła wszystko, co była w stanie znaleźć w pokoju. Były to jagody ostrokrzewu, pasta do zębów oraz jedzenia dla chomika. Jagody wywołują halucynacje i śmierć a pasta do zębów, ze względu na zawarty w niej fluor, jest dla dzieci toksyczna. Produkty te spowodowały zatrucie i halucynacje. Podczas swoich halucynacji Moll spisała swoje przeżycia, tak jak je widziała, po czym zmarła. Jedyny niedopowiedziany element to sam sposób jej śmierci. Mogła umrzeć pod łóżkiem w wyniku zatrucia lub po spisaniu opowieści w pamiętniku mogła wyskoczyć przez okno pod wpływem halucynacji.

Odin Finch

Ta opowieść nie wymaga specjalnej interpretacji. Odin Finch to historycznie pierwszy członek rodziny, którego poznajemy. Uciekając przed rodzinną klątwą, w 1937 wsiadł na statek i pożeglował z Europy do Stanów Zjednoczonych. Zabrał ze sobą nie tylko swój cały dobytek, ale także swój dom, który przyczepił na hol łodzi. Niestety u celu podroży, fale zatapiają łódź i dom a Odin ginie. Ocalali członkowie rodziny postanawiają wybudować nowy dom. Członkami rodzina są Edie Finch, Sven Finch i ich córka Molly (która później zmarła w wyniku zatrucia).

Calvin Finch

Calvin Finch to jedno z dzieci Svena i Edie. Historia ponownie nie wymaga dodatkowej interpretacji. Po śmierci swojej siostry Calvin postanawia przezwyciężyć swój lęk. Jego marzeniem było latanie. Chciał też udowodnić bratu, że jest możliwe rozbujanie tak mocno, aby huśtawka zrobiła obrót wokół gałęzi. Z pomocą wiatru udaje mu się zrobić pełen obrót, jednak po jego wykonaniu Calvin zostaje wyrzucony z huśtawki i spada na dno klifu.

Barbara Finch

Historia Barbary rozgrywa się wewnątrz komiksu stylizowanego na Opowieści z Krypty. Barbara jest byłą gwiazdą dziecięcą, która stała się sławna dzięki występom w horrorach i dzięki swemu legendarnemu krzykowi. Barbara zostaje zaproszona na konwent miłośników horroru, na którym rozczarowuje swoich fanów, nie potrafiąc krzyczeć z takim samym przerażeniem jak kiedyś. Aby pomóc, jej chłopak postanawia ją wystraszyć, zapraszając fanów do jej domu. Na końcu komiksu fani zabijają Barbarę.

Wyjaśnienie:
Tak naprawdę jest to jedna z bardziej tajemniczych śmierci, zostawiona całkowicie do interpretacji gracza. Opowieść sugeruje grupę morderczych fanów, jednak ciężko w to uwierzyć. Bardziej prawdopodobne wydaje się, że to chłopak Barbary ją zamordował, gdyż po jej śmieci zniknął. Wskazuje na to także jego obsesja na jej punkcie. Uważa się on za jej największego fana stąd jego próby wykrzesania z niej słynnego krzyku. Ciało nigdy nie zostało odnalezione, ale w pozytywce policja znalazła odcięte ucho Barbary, co wyklucza jakikolwiek nieszczęśliwy wypadek.
W opowieść tez warto też zwrócić na nawiązania do filmu Halloween. Podczas dramatycznych wydarzeń pojawia się charakterystyczny temat przewodni z tego filmu, a jego gwiazda Jamie Lee Curtis, przez pewien czas była nazywana królową krzyku.

  Pan Samochodzik i Człowiek z UFO - recenzja i garść ciekawostek

Walter Finch

Walter to kolejne z dzieci Svena i Eddie. Po śmierci swojego rodzeństwa postanawia ukryć się przed czyhającym na niego potworem. Walter buduje pod domem bunkier i ukrywa się przez 30 lat. Czasami za ścianą słyszy potwora. Po ich upływie 30 lat znudzony swoim trybem życia postanawia wyjść na zewnątrz i zmierzyć się potworem. Chwilę po wyjściu Walter ginie.

Wyjaśnienie:

Walter faktycznie ukrywał się przez 30 lat, jednak trzęsienie ziemi, jakie odczuwa, nie jest spowodowane przez potwora, a przez przejeżdżający w pobliżu pociąg. Potwór, przed którym się ukrywa to tak naprawdę klątwa, która ciąży na całej rodzinie i której tak się obawia. Po przebiciu ściany Walter wydostaje się prosto na tory kolejowe, gdzie zabija go przejeżdżający pociąg.

Sam Finch

Sam to ostatnie z dzieci Svena i Edie i zarazem jedyny ze swojej generacji, któremu udało się przeżyć. Sam poślubił kobietę o imieniu Kai, z która miał trojkę dzieci Dawn, Gusa i Gregory.
Po śmierci Gregory’ego Sam rozwiódł się z żoną i znalazł sobie drugą partnerkę. Jednak wciąż utrzymywał kontakt z dziećmi z pierwszego małżeństwa. Podczas wycieczki na polowanie ze swoją córką Dawn udało mu się ustrzelić jelenia. Sam poprosił wtedy o zrobienie pamiątkowego zdjęcia. Kiedy Sam pozował na szycie skały przy ciele jelenia, okazało się, że zwierze jeszcze żyje. Wierzgający jeleń strącił Sama ze skały, powodując jego śmierć.

Gregory Finch

Najmłodsze dziecko Kai i Sama zmarło, gdy Kai podczas kąpieli Gregory’ego wdała się z Samem w kłótnie przez telefon. Niepilnowane dziecko zdołało dosięgnąć kurka i zalać wannę do pełna wodą, ginąc w wyniku utonięcia.

Gus Finch

GUS to drugie dziecko Sama i Dawn. Podczas wesela swojego ojca z nową partnerką niezadowolony ze ślubu Gus trzyma się na uboczu, puszczając latawiec. W pewnym momencie zrywa się burza, która zaczyna porywać elementy dekoracji uroczystości. Goście weselni są bezpieczni w namiocie, jednak Gus stojąc na odsłoniętej przestrzeni, zostaje trafiony fruwającymi odłamkami i umiera.

Milton Finch

Dawn Finch to jedyne dziecko ze swojego pokolenia, które ocalało. Poślubiła ona niejakiego Sanjay, z którym miała trójkę dzieci: Lewisa, Miltona i Edith. Opowieść Miltona odkrywany poprzez namalowaną przez niego książeczkę. Opowieść pokazuje Miltona malującego tajemniczego mężczyznę, który nagle ożywa i daje mu pędzel. Milton przy jego pomocy maluje drzwi, w które wchodzi i nie pojawia się nigdy więcej.

Wyjaśnienie:

Istnieją dwa wyjaśnienia. Milton pewnego dnia miał wypadek, na przykład utonął i jego ciało zostało zabrane przez fale. Drugie wyjaśnienie podsuwają nam sami twórcy gry, którzy twierdzą, iż Milton faktycznie wszedł we własny malunek i został bohaterem innej gry tego samego studia – The Unfinished Swan. Dla fanów obu gier to może być miła wiadomość, ale biorąc pod uwagę realistyczny charakter całej gry, trzeba jednak uznać, że Miltonowi zdarzył się jakiś nieszczęśliwy wypadek, albo zwyczajnie uciekł z domu w obawie przed klątwą.

Lewis Finch

Lewis pracował w fabryce przetwórstwa ryb, obsługując maszynę dekapitującą ryby. Podczas pracy wyobrażał sobie magiczny świat, w którym jako jego twórca mógł dowolnie kształtować rzeczywistość. Po jakimś czasie Lewis został królem własnego królestwa.

Wyjaśnienie:

Lewis bardzo ciężko przechodził wszystkie problemy rodzinne. Nagle znikniecie jego brata, zaowocowało zamknięciem się w sobie wrażliwego chłopaka. Z powodu nadużywania narkotyków Lewis został wysłany na spotkania z psychiatrą. W tym samym czasie dostał prace w przetwórni ryb, gdzie całymi godzinami odcinał rybom głowy. Monotonia pracy spowodowała, że Lewis zaczął tworzyć własny wewnętrzny świat, w którym wszystko było doskonałe. Nikt z pracowników nic nie zauważył, gdy fantazje Lewisa nie wpływało negatywnie na jakość pracy. W pewnym momencie marzenia zaczęły jednak górować nad rzeczywistością, co doprowadziło do depersonalizacji, czyli stanu, w który swoje odczucia z realnego świata uważał za nieistotne. Coraz bardziej pogrążony w swoich fantazjach, Lewis w pewnym momencie podjął decyzje o przeniesieniu się na stałe do krainy marzeń, a jedynym sposobem na osiągniecie tego, jest zakończenie swojego prawdziwego życia. Podkłada swoją głowę pod maszynę, wyobrażając sobie, że jest koronowany.
Jest to najdłuższa i najbardziej wzruszająca opowieść w grze.

  Mniej znane seriale - Mistrzowie horroru

Edie Finch

Pod koniec gry wracamy do losów Edie, której udało się o dziwo dożyć starości. Gdy samobójstwo popełnia Lewis, Dawn, czyli ostania z rodzeństwa, postanawia zabrać ze sobą swoją córkę, z domu, który uważa za przeklęty. Jej plan przewiduje umieszczenie Edie w domu starców. Dawn uważa, że klątwa nie jest prawdziwa, a wszystkie złe wydarzenia spowodowane są opowieściami Edie, które działa jak samospełniająca się przepowiednia. Dawn zabiera pewnego wieczoru swoją córkę, czyli główną bohaterkę i wyprowadza się z domostwa, zostawiając Edie samą. Na drugi dzień, pracownicy domu opieki przybyli po Edie znajdują ją martwą. Gra sugeruje, że mogły się do tego przyczynić lekarstwa, które podczas wieczornej kolacji zapiła winem, aczkolwiek nie jest jasne czy była to celowa próba samobójcza, czy przypadek.

Dawn Finch

Dawn nie udaje się oszukać przeznaczenia i ginie po kilku latach od opuszczenia domu Finchów w wyniku jakiejś choroby (prawdopodobnie rak).

Edith Finch

Edith w momencie zwiedzania domu jest ostatnią żyjącą przedstawicielką rodu Finchów. Jednak pod koniec gry dowiadujemy się czegoś jeszcze, główna bohaterka jest w ciąży. Okazuje się ze wszystkie wydarzenia, które widzieliśmy w grze to spisane wspomnienia Edith, które odczytuje jej syn. Edith wkrótce po wizycie w starym domostwie zmarła z powodu komplikacji przy porodzie. W ostatniej scenie gry syn odwiedza dom Finchów i składa kwiaty na jej grobie. Syn jest w tej chwili jedynym żyjącym przedstawicielem rodu Finchów i jedynym co pozostało z Edith Finch.

Na koniec jeszcze kilka pytań, które mogły się pojawić po ukończeniu gry.

Dlaczego dom jest taki udziwniony, po co w nim tyle kolejnych pięter?

Po śmierci każdego z członków rodziny jego pokój był zamykany w dokładnie takim stanie, w jakim był w momencie śmierci danej osoby. Kolejne pokolenia wprowadzały się do kolejno dobudowywanych pomieszczeń.

Czy rodzina Finchów jest przeklęta?

Ciężko odpowiedzieć jednoznacznie. Wszystkie śmierci da się uzasadnić racjonalnymi wydarzeniami, jednak częstotliwość ich występowania wskazuje, że na rodzinie naprawdę ciąży fatum. A może to po prostu samospełniająca się przepowiednia? W końcu, jeśli uważamy, że i tak umrzemy, nasze zachowania mogą stać się bardziej lekkomyślne, co może w rezultacie naprawdę doprowadzić do śmierci. Moim prywatnym zdaniem, nad rodziną naprawdę ciąży klątwa. Co ciekawe klątwa zdaje się dawać członkom rodziny, dokładnie to, czego chcą.
Molly chciała zaspokoić głód.
Calvin chciał przezwycieżyć swój strach.
Barbara chciała odzyskać swój słynny krzyk.
Walter chciał po 30 latach skonfrontować się z potworem.
Gus marzył o zniszczeniu ślubu ojca.
Lewis chciał odejść do krainy fantazji.
Edie chciała żyć jak najdłużej ze swoją rodziną. Zmarła pierwszej samotnej nocy.

Czy podczas opowieści Lewisa nasze wybory ma jakiś wpływ na resztę gry?

Nie, nie mają żadnego wpływu.

Jeśli podobał się wam artykuł, możecie zostawić napiwek klikając w jedną z reklam, lub dotując niewielką sumę przez Paypala lub Patreona.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • Wykop

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*