ARTYKUŁ ZAWIERA SPOILERY. CZYTACIE NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ.
Historia opowiedziana w What Remains of Editch Finch jest dosyć prosta, jednak surrealistyczny sposób narracji i liczne niepowiedzenia powodują, że pewne fragmenty gry są ciężkie do zrozumienia. Postaramy się tutaj wyjaśnić fabułę gry w jak najbardziej przystępny sposób.
Molly Finch
Pierwsza opowieść What Remains of Edith Finch jest jednocześnie jedną z najdziwniejszych. Śledzimy losy Molly, która została odesłana do swojego pokoju bez kolacji (nie wiemy, czy za karę, czy przez niedopatrzenie rodziców). Molly budzi się w środku nocy i zaczyna szukać jedzenia. Dziewczynka zjada różne przedmioty znajdujące się w jej pokoju. Po jakimś czasie wychodzi za okno i zmienia się różne zwierzęta: kota, sowę, rekina a na końcu w gigantycznego morskiego potwora. W końcówce opowieści Molly wraca we własnej postaci do pokoju, aby spisać swoją opowieść.
Wyjaśnienie:
Molly w poszukiwaniu jedzenia zjadła wszystko, co była w stanie znaleźć w pokoju. Były to jagody ostrokrzewu, pasta do zębów oraz jedzenia dla chomika. Mieszanka trujących jagód i pasty do zębów wywołuje halucynacje i śmierć. Przed śmiercią Molly spisała swoje przeżycia, tak jak je widziała. Jedyny niedopowiedziany element to sam sposób jej śmierci. Mogła umrzeć pod łóżkiem w wyniku zatrucia lub po spisaniu opowieści w pamiętniku mogła wyskoczyć przez okno pod wpływem halucynacji.
Odin Finch
Ta opowieść nie wymaga specjalnej interpretacji. Odin Finch to historycznie pierwszy członek rodziny, którego poznajemy. Uciekając przed rodzinną klątwą, w 1937 wsiadł na statek i pożeglował z Europy do Stanów Zjednoczonych. Zabrał ze sobą nie tylko swój cały dobytek, ale także swój dom, który holował łodzią. Niestety u celu podroży, fale zatapiają łódź i dom a Odin ginie. Ocalali członkowie rodziny postanawiają wybudować nowy dom. Są nimi: Edie Finch, Sven Finch i ich córka Molly (która później zmarła w wyniku zatrucia).
Calvin Finch
Calvin Finch to jedno z dzieci Svena i Edie. Historia ponownie nie wymaga dodatkowej interpretacji. Po śmierci swojej siostry Calvin postanawia przezwyciężyć swój lęk. Jego marzeniem było latanie. Chciał też udowodnić bratu, że możliwe jest rozbujanie się na huśtawce tak mocno, że huśtawka zrobi obrót wokół gałęzi. Z pomocą wiatru udaje mu się zrobić pełen obrót, jednak po jego wykonaniu Calvin zostaje wyrzucony z huśtawki i spada na dno klifu.
Barbara Finch
Historia Barbary rozgrywa się wewnątrz komiksu stylizowanego na “Opowieści z Krypty”. Barbara jest byłą gwiazdą dziecięcą, która stała się sławna dzięki występom w horrorach i swemu legendarnemu krzykowi. Barbara zostaje zaproszona na konwent miłośników horroru, na którym rozczarowuje swoich fanów, nie potrafiąc krzyczeć z takim samym przerażeniem jak kiedyś. Aby jej pomóc, jej chłopak postanawia ją wystraszyć, zapraszając fanów do jej domu. Na końcu komiksu fani zabijają Barbarę.
Wyjaśnienie:
Tak naprawdę jest to jedna z bardziej tajemniczych śmierci, zostawiona całkowicie do interpretacji gracza. Opowieść sugeruje grupę morderczych fanów, jednak ciężko w to uwierzyć. Bardziej prawdopodobne wydaje się, że to chłopak Barbary ją zamordował, gdyż po jej śmierci zniknął. Wskazuje na to także jego obsesja na jej punkcie. Uważa się on za jej największego fana i stąd jego próby wykrzesania z niej słynnego krzyku. Ciało nigdy nie zostało odnalezione, ale w pozytywce policja znalazła odcięte ucho Barbary, co wyklucza nieszczęśliwy wypadek.
Warto też zwrócić uwagę na nawiązania do filmu Halloween. Podczas dramatycznych wydarzeń pojawia się charakterystyczny temat przewodni z tego filmu, a jego gwiazda Jamie Lee Curtis, przez pewien czas była nazywana 'królową krzyku’.
Walter Finch
Walter to kolejne z dzieci Svena i Eddie. Po śmierci swojego rodzeństwa Walter uznaje, że członków jego rodziny zabija potwór. Postanawia sie więc przed nim ukryć. W tym celu Walter buduje pod domem bunkier i ukrywa się w nim przez 30 lat. Czasami za ścianą słyszy czychającego na niego potwora. Po upływie 30 lat, znudzony swoim trybem życia postanawia wyjść na zewnątrz i zmierzyć się ze swoim lękiem. Chwilę po wyjściu Walter ginie.
Wyjaśnienie:
Walter faktycznie ukrywał się przez 30 lat, jednak trzęsienie ziemi, jakie odczuwa, nie jest spowodowane przez potwora, a przez przejeżdżający w pobliżu pociąg. Potwór, przed którym się ukrywa to tak naprawdę klątwa, która ciąży na całej rodzinie i której tak się obawia. Po przebiciu ściany Walter wydostaje się prosto na tory kolejowe, gdzie zabija go przejeżdżający pociąg.
Sam Finch
Sam to ostatnie z dzieci Svena i Edie i zarazem jedyny ze swojej generacji, któremu udało się przeżyć. Sam poślubił kobietę o imieniu Kai, z która miał trojkę dzieci: Dawn, Gusa i Gregory.
Po śmierci Gregory’ego Sam rozwiódł się z żoną i znalazł sobie drugą partnerkę. Jednak wciąż utrzymywał kontakt z dziećmi z pierwszego małżeństwa. Pewnego dnia zabrał swoją córkę Dawn na polowanie, na którym udało mu się ustrzelić jelenia. Sam poprosił wtedy córkę o zrobienie pamiątkowego zdjęcia. Kiedy Sam pozował na szycie skały przy ciele jelenia, okazało się, że zwierze jeszcze żyje. Wierzgający jeleń strącił Sama ze skały, powodując jego śmierć.
Gregory Finch
Najmłodsze dziecko Kai i Sama zmarło, gdy Kai podczas kąpieli Gregory’ego wdała się z Samem w kłótnię przez telefon. Niepilnowane dziecko zdołało dosięgnąć kurka i zalać wannę do pełna wodą. Gregory zginął w wyniku utonięcia.
Gus Finch
Gus to drugie dziecko Sama i Dawn. Podczas wesela swojego ojca z nową partnerką niezadowolony ze ślubu Gus trzyma się na uboczu, puszczając latawiec. W pewnym momencie zrywa się burza, która zaczyna porywać elementy dekoracji uroczystości. Goście weselni są bezpieczni w namiocie, jednak Gus stojąc na odsłoniętej przestrzeni, zostaje trafiony fruwającymi odłamkami i umiera.
Milton Finch
Dawn Finch to jedyne dziecko ze swojego pokolenia, które ocalało. Poślubiła ona niejakiego Sanjaya, z którym miała trójkę dzieci: Lewisa, Miltona i Edith. Opowieść Miltona odkrywany poprzez namalowaną przez niego książeczkę. Opowieść pokazuje Miltona malującego tajemniczego mężczyznę, który nagle ożywa i daje mu pędzel. Milton przy jego pomocy maluje drzwi, w które wchodzi i nigdy nie wraca.
Wyjaśnienie:
Istnieją dwa wyjaśnienia. Milton mógł utonąć, a jego ciało zostało zabrane przez fale. Drugie wyjaśnienie podsuwają nam sami twórcy gry, którzy twierdzą, iż Milton faktycznie wszedł we własny malunek i został bohaterem innej gry tego samego studia – The Unfinished Swan. Dla fanów obu gier to może być miła wiadomość, ale biorąc pod uwagę realistyczny charakter całej gry, trzeba jednak uznać, że Miltonowi zdarzył się jakiś nieszczęśliwy wypadek, albo zwyczajnie uciekł z domu w obawie przed klątwą.
Lewis Finch
Lewis był operatorem piły w fabryce przetwórstwa ryb. Podczas pracy wyobrażał sobie magiczny świat, w którym jako jego twórca mógł dowolnie kształtować rzeczywistość. Po jakimś czasie Lewis został królem wymyślonego królestwa.
Wyjaśnienie:
Lewis bardzo ciężko przechodził wszystkie problemy rodzinne. Nagłe znikniecie jego brata, spowodowało, że Lewis zamknął się w sobie. Z powodu nadużywania narkotyków Lewis został wysłany na spotkania z psychiatrą. W tym samym czasie dostał pracę w przetwórni ryb, gdzie całymi godzinami odcinał rybom głowy. Monotonia pracy spowodowała, że Lewis zaczął tworzyć własny wewnętrzny świat, w którym wszystko było doskonałe. Nikt z pracowników nic nie zauważył, gdyż fantazje Lewisa nie wpływały negatywnie na jakość pracy. W pewnym momencie marzenia zaczęły jednak górować nad rzeczywistością, co doprowadziło do depersonalizacji, czyli stanu, w który swoje odczucia z realnego świata uważał za nieistotne. Coraz bardziej pogrążony w fantazjach, Lewis w pewnym momencie podjął decyzje o przeniesieniu się na stałe do krainy marzeń, a jedynym sposobem na osiągniecie tego, było zakończenie prawdziwego życia. Położył więc głowę pod piłę, wyobrażając sobie, że jest koronowany.
Jest to najdłuższa i najbardziej wzruszająca opowieść w grze.
Edie Finch
Pod koniec gry wracamy do losów Edie (żony Svena). Po samobójstwie Lewisa, jego matka Dawn wyprowadziła się z córką (Edith) z domu. Dawn nie chciała zostawić Edie na pastwę losu, więc zaaranżowała dla niej pobyt w domu starców. Kobieta uznała, że klątwa nie jest prawdziwa, a wszystkie złe wydarzenia spowodowane są opowieściami Edie, które działają jak samospełniająca się przepowiednia. Edie miała zostać odebrana na drugi dzień po wyprowadzce Dawn, przez pracowników domu opieki. Niestety sanitarusze zastali ją martwą. Gra sugeruje, że mogły się do tego przyczynić lekarstwa, które podczas wieczornej kolacji zapiła winem, aczkolwiek nie jest jasne czy była to celowa próba samobójcza, czy przypadek.
Dawn Finch
Dawn nie udaje się oszukać przeznaczenia i ginie po kilku latach od opuszczenia domu Finchów w wyniku jakiejś choroby (prawdopodobnie rak).
Edith Finch – zakończenie What Remains of Edith Finch
Edith w momencie zwiedzania domu jest ostatnią żyjącą przedstawicielką rodu Finchów. Jednak pod koniec gry dowiadujemy się czegoś jeszcze: główna bohaterka jest w ciąży. Okazuje się ze wszystkie wydarzenia, które widzieliśmy w grze to wspomnienia Edith, spisane w pamiętniku, który odczytuje jej syn. Edith wkrótce po wizycie w starym domostwie zmarła z powodu komplikacji przy porodzie. W ostatniej scenie gry syn odwiedza dom Finchów i składa kwiaty na jej grobie. Syn jest w tej chwili jedynym żyjącym przedstawicielem rodu Finchów i jedynym co pozostało z Edith Finch.
Na koniec jeszcze kilka pytań, które mogły się pojawić po ukończeniu gry.
Dlaczego dom jest taki udziwniony, po co w nim tyle kolejnych pięter?
Po śmierci każdego z członków rodziny jego pokój był zamykany w dokładnie takim stanie, w jakim znajdował się w momencie śmierci danej osoby. Nowe pokolenia wprowadzały się do kolejno dobudowywanych pomieszczeń.
Czy rodzina Finchów jest przeklęta?
Ciężko odpowiedzieć jednoznacznie. Wszystkie śmierci da się uzasadnić racjonalnymi wydarzeniami, jednak częstotliwość ich występowania wskazuje, że na rodzinie naprawdę ciąży fatum. A może to po prostu samospełniająca się przepowiednia? W końcu, jeśli uważamy, że i tak umrzemy, nasze zachowania mogą stać się bardziej lekkomyślne, co w rezultacie może naprawdę doprowadzić do śmierci. Moim prywatnym zdaniem, nad rodziną naprawdę ciąży klątwa. Co ciekawe klątwa zdaje się dawać członkom rodziny, dokładnie to, czego chcą:
-Molly chciała zaspokoić głód.
-Calvin chciał przezwycieżyć swój strach.
-Barbara chciała odzyskać swój słynny krzyk.
-Walter chciał po 30 latach skonfrontować się z potworem.
-Gus marzył o zniszczeniu ślubu ojca.
-Lewis chciał odejść do krainy fantazji.
-Edie chciała żyć jak najdłużej ze swoją rodziną. Zmarła pierwszej samotnej nocy.
Czy podczas opowieści Lewisa nasze wybory ma jakiś wpływ na resztę gry?
Nie, nie mają żadnego wpływu.
Bardzo ładnie podsumowane, gra jest super.