„Zaginięcie Ethana Cartera” (The Vanishing of Ethan Carter) to przygodowa gra eksploracyjna z elementami horroru, stworzona przez polskie studio The Astronauts. Jej fabuła koncentruje się na losach detektywa Paula Prospero, który przybywa w okolice miasteczka Red Creek Valley, by zbadać zniknięcie chłopca – tytułowego Ethana Cartera.
Fabuła „Zaginięcie Ethana Cartera”
Detektyw Paul Prospero otrzymuje niepokojący list od młodego Ethana, w którym chłopiec wspomina o tajemniczych i nadprzyrodzonych wydarzeniach. Zaciekawiony jego treścią, detektyw wyrusza do sielankowego miasteczka Red Creek Valley. Prospero posiada nadnaturalny dar – potrafi „widzieć” czyjeś ostatnie chwile i rekonstruować makabryczne sceny z przeszłości.
Zaraz po przybyciu odnajduje ślady zabójstwa. Szybko odkrywa, co się wydarzyło: jeden z członków rodziny próbował zabić Ethana, jednak sam zginął. Eksplorując okolicę, detektyw natrafia na ciała kolejnych członków rodziny Carter. Wszystko wskazuje na to, że wzajemnie się wymordowali, próbując zgładzić Ethana. Prospero odkrywa również, że cała rodzina była pod wpływem tajemniczego potwora, nazywanego przez nich „Uśpionym”. Istota ta wyzwoliła w nich zło i domagała się ofiary. Nieliczni próbowali z nią walczyć, lecz bezskutecznie.
Zakończenie „Zaginięcia Ethana Cartera”
Pod koniec gry detektywowi udaje się odnaleźć chłopca, który ukrył się w spalonym budynku. Prospero dochodzi jednak do wniosku, że przybył zbyt późno. Z finału dowiadujemy się, że cała opowieść – łącznie z postacią detektywa – jest wytworem wyobraźni Ethana. Jego rodzina była zwaśniona, a relacje między jej członkami toksyczne. Wychowujący się w ciągłym poczuciu zagrożenia i niezrozumienia, chłopiec uciekał w świat fantazji, w którym wymyślał nadnaturalne zjawiska oraz postacie, takie jak detektyw Prospero. Tworzył też własne opowiadania, inspirowane prawdziwymi wydarzeniami.
Przykładem jest historia dziadka, który potajemnie wymykał się do lasu, by upijać się z żalu po stracie żony – to z kolei stało się kanwą opowiadania o starcu pijącym „sok z drzew”. Oderwanie od rzeczywistości sprawiało, że rodzina traktowała Ethana coraz gorzej, a on sam stawał się obiektem kpin i prześladowań.

Gdy Ethan po raz kolejny spóźnił się na rodzinny posiłek, rodzina zaczęła go szukać. Chłopak został znaleziony w piwnicy budynku. Członkowie rodziny zaczęli się między sobą kłócić — jedni wyzywali, a inni próbowali bronić. W zamieszaniu matka Ethana strącił lampę naftową i wybuchł pożar. Gdy reszta domowników uciekła na zewnątrz, Ethan zamknął się w piwnicy. Z powodu strachu i zatrucia tlenkiem węgla (zaczadzenia) chłopiec ponownie pogrążył się w świecie swoich fantazji, tworząc historię przedstawioną w grze. W tym czasie rodzina desperacko próbowała go ocalić, jednak ich wysiłki okazały się daremne – chłopiec umarł w wyniku zatrucia.

Czym jest Uśpiony?
„Uśpiony” to potwór będący uosobieniem prześladowań, jakich doznawał Ethan. Chłopiec, nie rozumiejąc przyczyn wrogości ze strony bliskich, wykreował w myślach potwora kontrolującego członków rodziny.
Kim jest Paul Prospero?
Paul Prospero to fikcyjna postać zrodzona w umyśle Ethana. W finale gry detektyw pomaga chłopcu pogodzić się z sytuacją i „przejść” na drugą stronę. Niektórzy interpretują Prospera jako nadnaturalną istotę – wcielenie śmierci lub anioła stróża, który towarzyszy Ethanowi w jego ostatnich chwilach.
Wyjaśnienie fabuły i zakończenia What Remains of Edith Finch