Get Out (Uciekaj!) – wszystkie aluzje, nawiązania i ukryte smaczki

Debiutanckie dzieło Jordana Peele to film pełen subtelnej symboliki, nawiązań i wszelkiego rodzaju smaczków. Oto najciekawsze z nich.

UWAGA NA SPOILERY!!

Get Out Dom Chrisa
Chris ma oko do fotografii

Pierwsze ujęcie w filmie pokazuje nam ściany w mieszkaniu głównego bohatera, obwieszone pięknymi zdjęciami Nowego Yorku. Scena ta ma nam pokazać, że główny bohater ma dobre oko do fotografii. Jak wiemy, z tego właśnie powodu chce go kupić, niewidomy handlarz dziełami sztuki. Każda z ofiar była wybierana ze względu na swój talent. Andre, dla przykładu był artystą jazzowym.

Chris Washington, Jim Hudson
“Podziwiam twoje prace, masz świetne oko”

Jednym z najważniejszych tematów przewijających się w filmie jest rasizm. Jednak w przeciwieństwie do większości filmów mierzących się z tym zjawiskiem, film uderza nie tylko w typowych rasistów, ale także w amerykańskich liberałów. Rodzina Armitage to nie są jacyś skinheadzi, czy nawet tzw. alt-right, tylko liberalna klasa średnia. Ludzie, którzy są mili, podlewają trawniki, głosują na Obamę, starają się być poprawni politycznie i wspierać mniejszości. Jednak w finale okazuje się, że cała ta otoczka służy tylko temu, aby wykorzystać czarnoskórych do swoich celów. Można to odczytać jako aluzję do hipokryzji polityków i klasy średniej, twierdzących, że problemy mniejszości są dla nich najważniejsze.

Po potąceniu renifera, policjant przybyły na miejsce zdarzenia, sprawdza prawo jazdy Rose. Kiedy prosi on o dokumenty Chrisa, Rose zaczyna się awanturować sugerując, że legitymowanie go, jest zwykłym rasizmem. Jak się później okazuje, nie miało to oczywiście z tym nic wspólnego, Rose po prostu wiedziała, że Chris niedługo zniknie i nie chciała, żeby w policyjnych kartotekach było odnotowane, że ostatniego dnia przed zniknięciem przebywał z nią.

Get Out, policjant
“Nie, nie, nie, pieprzyć to, nie musisz mu dawać swojego dowodu, bo nie zrobiłeś nic złego”

Wypadek pokazuje też coś o charakterach Rose i Chrisa. Po potrąceniu jest on bardzo zdenerwowany, widać na jego twarzy silne emocje. Natomiast Rose bardziej przejmuje się stanem auta niż zwierzęciem. Pokazuje to jej brak empatii. Po tym wypadku jesteśmy uraczeni dość długą sceną poszukiwania przez Chrisa, rannego zwierzęcia. Jest to spowodowane tym, że Chris ma wyrzuty sumienia dotyczące wypadku swojej mamy. Podczas gdy jego mama leżała gdzieś na drodze potrącona, Chris niczego nie świadomy siedział sobie przed telewizorem. Z tego samego powodu pod koniec filmu zatrzyma się on po potrąceniu Georginy, mimo iż wie, że jest w śmiertelnym niebezpieczeństwie.

  Pitbull sezon 1 - prawdziwe sprawy i inne ciekawostki

Przed domem państwa Armitage, znajdują się dwa symbole Omega. Jest to ostatnia litera alfabetu greckiego i symbolizuje ona zakończenie życia. Dla Chrisa (i jego poprzedników) przekroczenie progu tego domu oznaczało dosłowny koniec swojej egzystencji.

Get Out omega symbol
Droga bez powrotu

Kiedy Georgina rozlewa herbatę do szklanek w pewnym momencie „zawiesza” się i przelewa zawartość szklanki. Jest spowodowane przypadkowym stuknięciem łyżeczki o szklankę z mrożoną herbatą. Co ciekawe mimo próby przemycenia tak delikatnej sugestii dotyczącej hipnozy, ktoś dał ciała i łyżeczka znika pomiędzy ujęciami.

Get Out mrożona herbata
Łyżeczka znika pomiędzy ujęciami

Podczas oprowadzania nowoprzybyłego gościa Dean opowiada, że jego mama kochała kuchnie, dlatego trzymają tam jej cząstkę. W tym momencie kamera pokazuje Georgine, czyli mamę Deana, krzątającą się po kuchni. Muszę przyznać, że poziom subtelności w tej scenie ociera się o geniusz.

Get Out Georgina
“Moja mama kochała swoją kuchnię, więc trzymamy tu jej cząstkę” – Genialne

Wszystkie postacie, które zostały „zmienione”, niezależnie od pory dnia noszą nakrycia głowy, po to aby ukryć blizny po operacji. Wyjątkiem jest Georgina która ma bujne włosy. Na dodatek widzimy kilka scen w których to poprawia ona je, aby sie upewnić, że blizna jest niewidoczna.

Get Out blizny
Zmienione postacie zawsze noszą nakrycie głowy, aby ukryć blizny

Chris wyrywa z fotela kawałki bawełny i upycha sobie je w uszach, żeby nie słyszeć hipnotyzującej filiżanki. Jest to bardzo ironiczna scena, bo jak wiadomo w czasach niewolnictwa to właśnie zbieranie bawełny było głównym zajęciem Afroamerykanów

Get Out Bawełna w fotelu
Historia kołem się toczy

Dean oprowadzając Chrisa po swoim domu, pokazuje mu portret ojca. Dowiadujemy się wtedy, że odpadł on z kwalifikacji, przed olimpiadą w Monachium w 1936 przegrywając z Jessie Owensem. Co ciekawe, Dean mówiąc o swym ojcu, używa czasu teraźniejszego. Później Chris jest świadkiem biegu Wathera, w środku nocy. Jak widać wciąż nie może się on pogodzić ze swoją porażką. Same nawiązania są subtelne, jednak tutaj bym się przyczepił i zapytał dlaczego biega on akurat w środku nocy, a nie z rana albo za dnia. Takie zachowanie wygląda dziwnie i podejrzanie, a rodzina chyba nie chce przyciągać niepotrzebnej uwagi.

Get Out Walter
Bieganie po nocy nie ma dużego sensu, ale fajne wygląda w zwiastunie

Dziwne pytania zadawane Chrisowi na przyjęciu, nie wynikają z rasizmu, tylko zwykłej ciekawości kupującego. Tak jak przed kupnem auta chcemy wiedzieć o przebiegu lub wypadkach, tak uczestnicy aukcji starają się wyciągnąć od Chrisa, jak najwięcej szczegółów dotyczących jego ciała. Stąd te niezręczne pytania o jego formę w golfa lub nawet sprawność seksualną. Dlatego też wszyscy w mieszkaniu zamilkli, kiedy poszedł on z Rose porozmawiać na piętro.

  Phantasmagoria, recenzja gry z 1995

Z tego samego powodu wszyscy przypominają Chrisowi o szkodliwości palenia.

Podczas sceny na lotnisku w tle słyszymy komunikat o odprawie na lot 237. Jest to nawiązanie do pokoju 237 z filmu Lśnienie.

Podczas kolacji Jeremy i Chris rozmawiają o sztukach walki. Chris wspomina, że UFC jest dla niego zbyt brutalne i woli judo. Twierdzi, że w judo najważniejsze jest strategiczne myślenie i trzeba zawsze planować trzy kroki do przodu, aby pokonać przeciwnika. W końcówce filmu Jeremy dusi Chrisa przy drzwiach wejściowych. Chris nie potrafi się uwolnić z chwytu, jednak zauważa, że za każdym razem, gdy sięga do klamki, Jeremy kopie w drzwi, aby je zamknąć. Gdy Jeremy kopie po raz trzeci, Chris wbija mu w nogę ostrze.

W alternatywnym zakończeniu Chris trafia do więzienia.

Na koniec jeszcze jedna scena — Rose jedząca płatki. Otóż, zamiast zalać miseczkę płatków mlekiem, Rose wybiera płatki palcami i chrupie niczym orzeszki, aby następnie przepić je mlekiem ze szklanki. Scena ślicznie nakręcona, bardzo niepokojąca i…absolutnie bez sensu. Reżyser argumentował, że scena ta ma symbolizować niemieszanie się ras. Rose woli trzymać płatki oddzielnie od mleka. Niektórzy krytycy rozpisywali się nawet, że mleko to symbol białej supremacji (?). Abstrahując od tego absurdalnego pomysłu, tłumaczenie to, nie pasuje do postaci odtwarzanej na ekranie. Wszyscy partnerzy Rose, których widzimy na zdjęciach wiszących na ścianie za nią, byli czarni. Rodzina wybrała też czarnoskórych jako nosicieli dziadka i babci. Ostatnią rzeczą, którą można powiedzieć o samej Rose, jak i rodzinie Armitage, to to, że nie chcą się mieszać z czarnoskórymi. Więc cała scena choć pomysłowa, w kontekscie filmu, jest bez sensu i sprawia wrażenie sztuki dla sztuki

Get Out - Rose je płatki
Bardzo ładna i bardzo bezsensowna scena

No i to by było na tyle. Jestem pewien że w filmie jest więcej smaczków i nawiązań, więc jeżeli znacie jakieś, podzielcie się nimi w komentarzach.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • Wykop

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*