Get Out – wszystkie aluzje, nawiązania i ukryte smaczki

Get Out został przez niektórych potraktowany niczym filmowe objawienie fatimskie. Krytycy prześcigali się w pochwalnych peanach na jego cześć. Dla mnie jest to co prawda jeden z lepszych filmów tego roku, ale uważam, że aż takie opinie są przesadzone. Jednak nawet największy malkontent nie odmówi temu filmowi subtelności i wszelkiego rodzaju smaczków poukrywanych w różnych momentach. Postaram się w tym artykule opisać te, które udało mi się wychwycić.

Get Out Dom Chrisa
Chris ma oko do fotografii

Pierwsze ujęcie w filmie pokazuje nam ściany w mieszkaniu głównego bohatera, obwieszone pięknymi zdjęciami Nowego Yorku. Scena ta ma nam pokazać, że główny bohater ma tzw. dobre oko do fotografii. Jak wiemy, z tego właśnie powodu chce go kupić, niewidomy handlarz dziełami sztuki. Każda z ofiar była wybierana ze względu na swój talent. Andre, dla przykładu był artystą jazzowym.

Chris Washington, Jim Hudson
„Podziwiam twoje prace, masz świetne oko”

Jednym z głównych tematów przewijających się w filmie jest rasizm. Jednak w przeciwieństwie do większości filmów mierzących się z tym zjawiskiem, film uderza nie w typowych rasistów, a w amerykańskich liberałów. Cała rodzina to nie jacyś skinheadzi, czy nawet tzw. alt right, tylko liberalna klasa średnia. Ludzie, którzy są mili, podlewają trawniki, głosują na Obamę, starają się być poprawni politycznie i wspierać mniejszości. Jednak w finale okazuje się, że te cała ta otoczka służy tylko temu, aby wykorzystać czarnoskórych do swoich celów, co można odczytać jako aluzję do lewicowych polityków, którzy często postępują podobnie.

Po potąceniu renifera, policjant przybyły na miejsce zdarzenia, legitymuje Rose. Kiedy prosi on o dokumenty Chrisa, Rose zaczyna się awanturować sugerując, że legitymowanie go, jest zwykłym rasizmem. Jak się później okazuje, nie miało to oczywiście z tym nic wspólnego, Rose po prostu wiedziała, że Chris niedługo zniknie i nie chciała, żeby w policyjnych kartotekach było odnotowane, że ostatniego dnia przed zniknięciem przebywał z nią.

 

Get Out, policjant
„Nie, nie, nie, pieprzyć to, nie musisz mu dawać swojego dowodu, bo nie zrobiłeś nic złego”

Wypadek pokazuje też coś o charakterach Rose i Chrisa. Po potrąceniu jest on bardzo zdenerwowany, widać na jego twarzy silne emocje. Natomiast Rose bardziej przejmuje się stanem auta niż zwierzęciem. Pokazuje to jej brak empatii. Po tym wypadku jesteśmy uraczeni dość długą sceną poszukiwania przez Chrisa, rannego zwierzęcia. Jest to spowodowane tym, że Chris ma wyrzuty sumienia dotyczące wypadku jego mamy. Siedział on przed telewizorem, podczas gdy jego mama leżała gdzieś na drodze potrącona. Z tego samego powodu pod koniec filmu zatrzyma się on po potrąceniu Georginy, mimo iż sam jest w śmiertelnym niebezpieczeństwie.

  Burzenie czwartej ściany w grach

Przed domem państwa Armitage, znajdują się dwa symbole Omega. Jest to ostatnia litera alfabetu greckiego i symbolizuje ona zakończenie życia. Dla Chrisa (i jego poprzedników) przekroczenie progu tego domu oznaczało dosłowny koniec swojej egzystencji.

Get Out omega symbol
Droga bez powrotu

Kiedy Georgina rozlewa herbatę do szklanek w pewnym momencie „zawiesza” się i przelewa zawartość szklanki. Jest spowodowane przypadkowym stuknięciem łyżeczki o szklankę z mrożoną herbatą. Co ciekawe mimo próby przemycenia tak delikatnej sugestii dotyczącej hipnozy, ktoś dał ciała i łyżeczka znika pomiędzy ujęciami.

Get Out mrożona herbata
Łyżeczka znika pomiędzy ujęciami

Podczas oprowadzania nowoprzybyłego gościa Dean opowiada, że jego mama kochała kuchnie, dlatego trzymają tam jej cząstkę. W tym momencie kamera pokazuje Georgine, czyli mamę Deana, krzątającą się po kuchni. Muszę przyznać, że poziom subtelności w tej scenie ociera się o geniusz.

Get Out Georgina
„Moja mama kochała swoją kuchnię, więc trzymamy tu jej cząstkę” – Genialne

Wszystkie postacie, które zostały „zmienione”, noszą nakrycia głowy, niezależnie od pory dnia, po to aby ukryć blizny po operacji. Wyjątkiem jest Georgina która ma bujne włosy. Na dodatek widzimy kilka scen w których to poprawia ona je, właśnie w tym celu.

Get Out blizny
Zmienione postacie zawsze noszą nakrycie głowy, aby ukryć blizny

Chris wyrywa z fotela kawałki bawełny i upycha sobie je w uszach, żeby nie słyszeć hipnotyzującej filiżanki. Jest to bardzo ironiczna scena, bo jak wiadomo w czasach niewolnictwa to właśnie zbieranie bawełny było głównym zajęciem Afroamerykanów

Get Out Bawełna w fotelu
Historia kołem się toczy

Dean oprowadzając Chrisa po swoim domu, pokazuje mu portret ojca. Dowiadujemy się wtedy, że odpadł on z kwalifikacji, przed olimpiadą w Monachium w 1936 przegrywając z Jessie Owensem. Co ciekawe Dean, mówiąc o swym ojcu, używa czasu teraźniejszego. Później Chris jest świadkiem biegu Wathera, w środku nocy. Jak widać wciąż nie może się on pogodzić ze swoją porażką. Same nawiązania są subtelne, jednak tutaj bym się przyczepił, dlaczego to biega on o tej porze, a nie z rana albo za dnia.

  Bloodrayne - adaptacje gier komputerowych
Get Out Walter
Bieganie po nocy nie ma dużego sensu, ale fajne wygląda w zwiastunie

Dziwne pytania, zadawane Chrisowi na przyjęciu, nie wynikają z rasizmu, tylko zwykłej ciekawości kupującego. Tak jak przed kupnem auta chcemy wiedzieć o przebiegu lub wypadkach, tak uczestnicy aukcji starają się wyciągnąć od Chrisa, jak najwięcej szczegółów. Stąd te niezręczne pytania o jego formę w golfa lub nawet sprawność seksualną. Dlatego też wszyscy w mieszkaniu zamilkli, kiedy poszedł on z Rose porozmawiać na piętro.

Na koniec jeszcze jedna scena — Rose jedząca płatki. Otóż, zamiast zalać miseczkę płatków mlekiem, Rose wybiera je palcami i chrupie niczym orzeszki, aby następnie przepić je mlekiem ze szklanki. Scena ślicznie nakręcona, bardzo niepokojąca i…absolutnie bez sensu. Reżyser argumentował, że scena ta ma symbolizować niemieszanie się ras. Rose woli trzymać płatki oddzielnie od mleka. Niektórzy krytycy rozpisywali się nawet, że mleko to symbol białej supremacji (?). Abstrahując od tego absurdalnego pomysłu, sama scena nie pasuje do postaci odtwarzanej na ekranie. Wszyscy partnerzy Rose, których widzimy na zdjęciach wiszących na ścianie za nią, byli czarni. Rodzina wybrała też czarnoskórych do transplantacji dziadka i babci. Ostatnią rzeczą, którą można powiedzieć o samej Rose, jak i rodzinie Armitage, to to, że nie chcą się mieszać z czarnoskórymi. Więc cała scena choć pomysłowa, w kontekscie filmu to trochę sztuka dla sztuki

Get Out - Rose je płatki
Bardzo ładna i bardzo bezsensowna scena

No i to by było na tyle. Jestem pewien że w filmie jest więcej smaczków, więc jeżeli znacie jakieś, zostawcie komentarz pod wpisem.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • Wykop

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*